|
|
|
FOM104F - Numarul mediu al salariatilor pe activitati ale economiei nationale (sectiuni si diviziuni) CAEN Rev.2, sexe, macroregiuni, regiuni de dezvoltare si judete |
Definitie |
Numarul mediu al salariatilor cuprinde persoanele angajate cu contract de munca/raport de serviciu pe durata determinata sau nedeterminata (inclusiv lucratorii sezonieri, managerul sau administratorul), al caror contract de munca/raport de serviciu nu a fost suspendat in perioada de referinta. Numarul mediu al salariatilor se calculeaza ca medie aritmetica simpla rezultata din suma efectivelor zilnice de salariati (exclusiv cei al caror contract de munca/raport de serviciu a fost suspendat), din perioada de referinta, inclusiv din zilele de repaus saptamanal, sarbatori legale si alte zile nelucratoare, impartita la numarul total al zilelor calendaristice. In efectivul zilnic al salariatilor luat in calculul numarului mediu se cuprind urmatoarele categorii: - salariatii cu contract de munca/raport de serviciu pe durata determinata sau nedeterminata, inclusiv salariatii detasati la lucru in strainatate (daca unitatea care i-a detasat le-a asigurat o remuneratie in tara, pentru care a virat contributii sociale obligatorii si impozit); - salariatii al caror contract de munca/raport de serviciu a fost suspendat din initiativa angajatorului (in cazul intreruperii temporare a activitatii) si au beneficiat de o indemnizatie din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat; - salariatii aflati in incapacitate temporara de munca (concediu medical, carantina/izolare la domiciliu) pe perioada cand acestia sunt platiti de angajator din fonduri proprii; - salariatii parinti, in timpul zilelor libere acordate pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, indiferent din ce fonduri sunt platiti; - salariatii al caror timp de lucru a fost redus temporar, indiferent din ce fonduri sunt platiti. Din efectivul zilnic al salariatilor luat in calculul numarului mediu se exclud: salariatii aflati in concedii fara plata, in greva, patronii care isi desfasoara activitatea in propria unitate si pentru care sursa de venit o constituie numai dividendele si profitul unitatii, lucratorii familiali (persoanele care-si exercita activitatea intr-o unitate economica apartinand familiei sau unei rude, pe care o ajuta si pentru care nu primesc remuneratie sub forma de salariu; plata se realizeaza in natura (hrana, haine, locuinta) sau ocazional, cu titlu exceptional, si in bani, fara a figura pe statul de salarii), membrii consiliilor judetene si locale, zilierii (persoane fizice care desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional, conform prevederilor legale in vigoare). In zilele de repaus saptamanal, sarbatori legale si alte zile nelucratoare se ia in calcul ca efectiv zilnic numarul salariatilor din ziua precedenta, cu exceptia celor al caror contract de munca/raport de serviciu a incetat in aceasta zi. In cazul cand unitatea a fost infiintata sau si-a incetat activitatea in cursul perioadei de referinta, se iau in calcul efectivele zilnice numai pentru perioada in care a functionat, iar suma rezultata se imparte la numarul total al zilelor calendaristice din perioada de referinta. Salariatii angajati cu norma partiala se includ in numarul mediu proportional cu timpul de lucru prevazut in contractul de munca/ raport de serviciu. In efectivul salariatilor luat in calculul numarului mediu se includ numai persoanele care au fost platite. In mod exceptional, pentru cazurile cand, in cursul perioadei de referinta, se platesc sume corespunzatoare perioadelor anterioare (sume platite retroactiv ca urmare a castigarii in instanta a drepturilor banesti aferente anilor anteriori), numarul beneficiarilor (fosti salariati sau salariati cu contract de munca/raport de serviciu suspendat) se include in numarul mediu al salariatilor proportional cu perioadele pentru care se realizeaza platile respective, astfel incat sa existe o corespondenta directa intre sumele brute platite si numarul mediu al salariatilor. Incepand cu anul 2003, din efectivele zilnice luate in calculul numarului mediu au fost exclusi salariatii al caror contract de munca/raport de serviciu a fost suspendat, conform prevederilor legale in vigoare. |
Periodicitate |
Anuala |
Surse de date |
Cercetarea statistica privind costul fortei de munca detalii |
Metodologie |
Obiectivul cercetarii statistice anuale privind costul fortei de munca il constituie oferirea informatiilor necesare calculului marimii brute si nete, lunare si orare, a castigului salarial structurat pe activitati ale economiei nationale, forme de proprietate, forme juridice, categorii de salariati, sexe, macroregiuni, regiuni de dezvoltare si judete.
In anul 2023 s-a realizat pe un esantion de aproximativ 27900 de operatori economici si sociali, apartinand tuturor claselor de marime a intreprinderii, indiferent de numarul de salariati. Unitatile economice cu 50 salariati si peste sunt cuprinse exhaustiv in cercetare. Unitatile din "sectorul bugetar" sunt cuprinse exhaustiv in cercetare, exceptie facand unitatile administratiei publice locale pentru care datele la nivelul consiliilor locale comunale se colecteaza pe baza de esantion reprezentativ la nivel de judet (cca. 820 de unitati). Nu sunt cuprinse fortele armate si personalul asimilat (Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Roman de Informatii etc.).
Incepand cu anul de referinta 2013, in scopul imbunatatirii calitatii rezultatelor si a cresterii ratei totale de raspuns, se aplica metode de estimare prin imputarea unitatilor fara date in cercetarea statistica si care au raportat date in sursele administrative ("Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (D112)", detinuta de Agentia Nationala de Administrare Fiscala). Rata de imputare este de sub 10%. Cauzele care intra in calculul ratei de imputare: refuz, unitati neidentificate, unitati necontactate, unitati temporar/definitiv fara activitate sau in insolventa la sfarsitul perioadei de referinta (care au raportat date in sursele administrative).
Incepand cu anul de referinta 2017, pentru imbunatatirea gradului de fiabilitate a datelor la nivel de judet (NUTS3) si diviziune CAEN Rev.2 (2 cifre), esantionul anchetei a fost extins cu intreprinderi apartinand clasei de marime sub 50 de salariati, pentru care s-au aplicat metode de estimare a indicatorilor statistici din sursele administrative (''Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (D112)'').
Datele sunt agregate dupa activitatea omogena a unitatilor; aceasta inseamna ca in activitatea de administratie publica (conform CAEN Rev.2) nu sunt cuprinse toate activitatile secundare desfasurate in administratia publica centrala si locala, de tipul:
- asistenta sociala;
- activitati de spectacole, culturale si recreative;
- peisagistica si servicii pentru cladiri;
- agricultura;
- distributia apei, salubritate, gestionarea deseurilor, activitati de decontaminare;
- constructii;
- transport si depozitare;
- producere si furnizare de energie electrica si termica, gaze, apa calda si aer conditionat;
- inchiriere si sub-inchiriere a bunurilor imobiliare etc.
Informatiile aferente activitatilor secundare sunt cuprinse, fiecare, la activitatile economice conform CAEN Rev.2 corespunzatoare.
Informatiile referitoare la "sectorul bugetar" trebuie utilizate cu atentie, deoarece datele se refera la statisticile din activitatile economice (agregate dupa activitatea omogena) conform CAEN Rev.2 de administratie publica, invatamant si sanatate si asistenta sociala (inclusiv sector privat pentru invatamant - cca. 5,9% in anul 2023, respectiv sanatate si asistenta sociala - cca. 15.2% in anul 2023), exclusiv fortele armate si personalul asimilat (Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Roman de Informatii etc.).
Aceste statistici nu tin cont de forma de finantare, scopul lor fiind cel de furnizare de informatii pe activitati economice conform CAEN Rev.2. Informatiile corespunzatoare formei de finantare sunt gestionate de Ministerul Finantelor, in conformitate cu prevederile OUG nr. 48/2005, cu completarile si modificarile ulterioare.
Repartizarea salariatilor pe judete s-a realizat in functie de localitatea in care acestia isi desfasoara activitatea.
Raport de metadate si calitate |
Ultima actualizare |
13-08-2024 |
Observatii |
Datele sunt disponibile incepand cu anul 2008.
Pentru perioada 1990 - 2007 datele se regasesc in matricea FOM104A.
Indicatorii carora le corespund un numar mediu al salariatilor mai mic de 100 persoane, prezinta un grad de fiabilitate mai redus din cauza numarului de cazuri observate. Matricea a fost redenumita, actualizata cu informatii la nivel de diviziune/agregari de diviziune si integrata cu informatiile din tabela FOM104H "Numarul mediu al salariatilor, pe activitati (sectiuni si diviziuni) ale industriei CAEN Rev.2, sexe, macroregiuni, regiuni de dezvoltare si judete" (tabela care a fost eliminata). |
Continuare serie |
Aceasta matrice reprezinta o continuare a matricei FOM104A, cu date pana in Anul 2008. |
Persoana responsabila |
Popescu Diana Elena; e-mail:diana.popescu@insse.ro; int 2281 |
|
|
|