|
|
|
COM105B - Indicii valorici ai cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul (media anului 2000=100) |
Definitie |
Comertul cu amanuntul include revanzarea (vanzarea fara transformare) de marfuri noi si second hand, in principal catre marele public, in general in cantitati mici, pentru consum sau utilizare personala sau casnica, prin magazine, supermagazine, standuri (tarabe), case de comenzi, prin posta, vanzatori ambulanti (stradali), cooperative de consum etc. In comertul cu amanuntul nu se cuprind: vanzarea de vehicule cu motor, motociclete si piese ale acestora si de carburanti pentru aceste autovehicule; vanzarile de produse agroalimentare de catre persoane fizice pe piata taraneasca; comertul cu cereale, seminte, minereuri, titei brut, produse chimice pentru industrie, fier si otel, masini si echipamente industriale; vanzarea de alimente si bauturi pentru consumul in localuri si vanzarea preparatelor alimentare la pachet; inchirierea de bunuri personale si gospodaresti. In vederea armonizarii metodologice cu sistemul statistic al Uniunii Europene, cercetarile lunare privind comertul cu amanuntul urmaresc ca indicator statistic cifra de afaceri fara TVA realizata de intreprinderile in care acestea sunt activitati principale. Cifra de afaceri reprezinta veniturile totale inregistrate de catre intreprindere in perioada de referinta, provenite atat din activitatea principala, cat si din activitatile secundare exercitate de aceasta. Cifra de afaceri nu include veniturile din vanzarea sau transferul de mijloace fixe. Indicii cifrei de afaceri sunt provizorii si periodic pot fi revizuiti, pe baza rectificarilor ce se efectueaza retroactiv de catre intreprinderile din esantion, asupra datelor completate anterior de catre acestea. |
Periodicitate |
Lunara |
Surse de date |
Cercetari statistice selective privind indicatorii pe termen scurt in industrie, constructii si servicii |
Metodologie |
NOMENCLATOR DE STRATURI CAEN REV. 1(Eurostat) STRAT 1 div 52 Total STRAT 2 5211+522 -Cu vanzare preponderenta de produse alimentare, bauturi si tutun STRAT 3 5211 -in magazine nespecializate STRAT 4 522 -in magazine specializate STRAT 5 5212+523,524,525,526 -Cu vanzare preponderenta de produse nealimentare STRAT 6 5212 -in magazine nespecializate STRAT 7 523+524-in magazine specializate STRAT 8 523 -produse farmaceutice si medicale, produse cosmetice si de toaleta STRAT 9 5241...5243 -textile, imbracaminte, incaltaminte si articole din piele STRAT 10 5244+5245+5246 -mobila, articole de iluminat, aparate electrice, articole de fierarie si vopsitorie STRAT 11 5247,5248 -alte produse STRAT 12 526 -comert cu amanuntul care nu se efectueaza prin magazine (prin corespondenta,standuri in piete, automate) Indicii valorici sunt calculati in conditii de preturi curente. Pentru ajustarea seriilor s-a folosit pachetul de programe DEMETRA (metoda TRAMO/SEATS), care realizeaza estimarea efectului numarului de zile lucratoare diferit de la o luna la alta si efectului calendarului (Pastele ortodox, an bisect si alte sarbatori nationale) precum si identificarea si corectarea valorilor extreme (schimbari de nivel ocazionale, tranzitorii sau permanente) si interpolarea valorilor lipsa. |
Ultima actualizare |
12-02-2009 |
Observatii |
Cercetarea statistica realizata conform metodologiei Eurostat incepand cu anul 2000. |
|
|
|