|
|
|
FOM107E - Castigul salarial nominal mediu brut lunar pe activitati ale economiei nationale (sectiuni si diviziuni) CAEN Rev.2, sexe, macroregiuni, regiuni de dezvoltare si judete |
Definitie |
Castigul salarial nominal brut cuprinde sumele brute platite salariatilor de catre agentii economici in perioada de referinta, astfel: 1. Sumele brute platite din fondul de salarii pentru timpul lucrat: - salariile de baza corespunzatoare timpului efectiv lucrat in program normal si suplimentar (inclusiv indexarile si indemnizatiile de conducere, salariile de merit si alte drepturi care, conform actelor normative, fac parte din salariul de baza); - sporurile si indemnizatiile acordate sub forma de procent din salariul de baza brut sau in suma fixa; - premiile/bonusurile/beneficiile din cursul anului si anuale sub diferite forme (inclusiv al 13-lea salariu, premiile de vacanta); - platile/primele exceptionale (ocazionale) efectuate catre salariatii care parasesc intreprinderea (inclusiv primele acordate cu ocazia pensionarii), cu conditia ca aceste sume sa nu fie prevazute in contractul de munca; - sumele acordate salariatilor pentru transportul pana la/de la locul de munca; - sumele acordate salariatilor pentru plata zilelor de concediu de odihna neefectuat; - sumele aferente stimulentului de risc acordat personalului medical, conform prevederilor legale in vigoare; - alte sume platite conform prevederilor legale in vigoare si/sau stabilite prin contractul de munca/raportul de serviciu (inclusiv cele pentru sustinerea cheltuielilor cu utilitatile la locul in care salariatii isi desfasoara activitatea, precum electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date, achizitia mobilierului si a echipamentelor de birou, in limitele stabilite de angajator prin contractul de munca sau regulamentul intern, in limita unui plafon lunar, corespunzator numarului de zile din luna in care salariatul isi desfasoara activitatea in regim de telemunca); - plata managerului sau dupa caz, indemnizatia bruta a administratorului sau premiile de performanta acordate acestora, conform contractelor de management, de administrare, de mandat sau a contractelor de performanta incheiate conform prevederilor legale in vigoare. 2. Sumele brute platite din fondul de salarii pentru timpul nelucrat: - sumele platite pentru timpul nelucrat (concedii de odihna, de studii, pentru zilele de sarbatori legale, evenimente familiale deosebite etc.) conform prevederilor legale in vigoare si/sau stabilite prin contractul de munca/raportul de serviciu; - indemnizatiile suportate de angajator pentru incapacitate temporara de munca (concediu medical) determinata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii, boli profesionale si accidente de munca platite din fondul de salarii (exclusiv sumele platite din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate si bugetul Asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale), conform prevederilor legale in vigoare; - sumele platite pentru intreruperi ale lucrului neimputabile salariatilor; - indemnizatiile de care beneficiaza salariatii pentru perioada suspendarii temporare a contractului de munca din initiativa angajatorului (somaj tehnic), indiferent daca sunt suportate de angajator sau din bugetul de stat, conform prevederilor legale in vigoare; - indemnizatiile de care beneficiaza salariatii pentru zilele libere acordate parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, conform prevederilor legale in vigoare; - indemnizatiile de care beneficiaza salariatii ca urmare a reducerii timpului de munca, conform prevederilor legale in vigoare. 3. Sumele brute platite din fondul de salarii sub forma drepturilor in natura si ajutoarelor banesti cuprind contravaloarea drepturilor in natura si a ajutoarelor banesti acordate ca retribuire a muncii (conform prevederilor legale in vigoare si/sau stabilite prin contractul de munca/raportul de serviciu); 4. Sumele brute acordate salariatilor (ca stimulente) din profitul net al unitatii, inclusiv suma corespunzatoare cotei managerului sau administratorului, dupa caz, exclusiv dividendele platite din profitul net; 5. Sumele brute platite din alte fonduri (inclusiv drepturi in natura, ajutoare banesti, indemnizatia/norma de hrana, alte stimulente) decat din fondul de salarii, inclusiv sumele incasate ca penalitati provenite din sumele incasate prin executare silita conform Codului de procedura fiscala, din cele incasate in cadrul procedurii de reorganizare judiciara si faliment, alte stimulente acordate in afara fondului de salarii, sumele platite pentru activitatea prestata in proiecte finantate din fonduri europene, sumele platite direct din costuri pentru drepturile in natura sub forma de produse, chirie, combustibil, energie, transport, contravaloarea biletelor de valoare (tichete de masa, tichete de cresa, tichete cadou, tichete culturale si vouchere/tichete de vacanta), toate sumele acordate conform prevederilor legale in vigoare. In sumele brute platite sunt incluse: toate sumele de plata, inclusiv retinerile pentru plata ratelor, popririle, contributia de asigurari sociale, respectiv contributia de asigurari sociale de sanatate datorate de salariati, impozitul, precum si restituirile din diminuari pentru nerealizarea productiei. |
Periodicitate |
Anuala |
Surse de date |
Cercetarea statistica privind costul fortei de munca detalii |
Metodologie |
Obiectivul cercetarii statistice anuale privind costul fortei de munca il constituie oferirea informatiilor necesare calculului marimii brute si nete, lunare si orare, a castigului salarial structurat pe activitati ale economiei nationale, forme de proprietate, forme juridice, categorii de salariati, sexe, macroregiuni, regiuni de dezvoltare si judete.
In anul 2023 s-a realizat pe un esantion aproximativ 27900 de operatori economici si sociali, apartinand tuturor claselor de marime a intreprinderii, indiferent de numarul de salariati. Unitatile economice cu 50 salariati si peste sunt cuprinse exhaustiv in cercetare. Unitatile din "sectorul bugetar" sunt cuprinse exhaustiv in cercetare, exceptie facand unitatile administratiei publice locale pentru care datele la nivelul consiliilor locale comunale se colecteaza pe baza de esantion reprezentativ la nivel de judet (cca. 820 de unitati). Nu sunt cuprinse fortele armate si personalul asimilat (Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Roman de Informatii etc.).
Incepand cu anul de referinta 2013, in scopul imbunatatirii calitatii rezultatelor si a cresterii ratei totale de raspuns, se aplica metode de estimare prin imputarea unitatilor fara date in cercetarea statistica si care au raportat date in sursele administrative ("Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (D112)", detinuta de Agentia Nationala de Administrare Fiscala). Rata de imputare este de sub 10%. Cauzele care intra in calculul ratei de imputare: refuz, unitati neidentificate, unitati necontactate, unitati temporar/definitiv fara activitate sau in insolventa la sfarsitul perioadei de referinta (care au raportat date in sursele administrative).
Incepand cu anul de referinta 2017, pentru imbunatatirea gradului de fiabilitate a datelor la nivel de judet (NUTS3) si diviziune CAEN Rev.2 (2 cifre), esantionul anchetei a fost extins cu intreprinderi apartinand clasei de marime sub 50 de salariati, pentru care s-au aplicat metode de estimare a indicatorilor statistici din sursele administrative ("Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (D112) ").
Castigul salarial mediu brut lunar se calculeaza prin raportarea sumelor brute platite din fondul de salarii, din profitul net si alte fonduri, la care se adauga sumele brute aferente anilor anteriori, la numarul mediu al salariatilor si la numarul de luni ale anului.
Numarul mediu al salariatilor se defineste conform precizarilor de la matricea FOM104F
Datele sunt agregate dupa activitatea omogena a unitatilor; aceasta inseamna ca in activitatea de administratie publica (conform CAEN Rev.2) nu sunt cuprinse toate activitatile secundare desfasurate in administratia publica centrala si locala, de tipul:
- asistenta sociala;
- activitati de spectacole, culturale si recreative;
- peisagistica si servicii pentru cladiri;
- agricultura;
- distributia apei, salubritate, gestionarea deseurilor, activitati de decontaminare;
- constructii;
- transport si depozitare;
- producere si furnizare de energie electrica si termica, gaze, apa calda si aer conditionat;
- inchiriere si sub-inchiriere a bunurilor imobiliare etc.
Informatiile aferente activitatilor secundare sunt cuprinse, fiecare, la activitatile economice conform CAEN Rev.2 corespunzatoare.
Informatiile referitoare la "sectorul bugetar" trebuie utilizate cu atentie, deoarece datele se refera la statisticile din activitatile economice (agregate dupa activitatea omogena) conform CAEN Rev.2 de administratie publica, invatamant si sanatate si asistenta sociala (inclusiv sector privat pentru invatamant - cca. 5,9% in anul 2023, respectiv sanatate si asistenta sociala - cca. 15.2% in anul 2023), exclusiv fortele armate si personalul asimilat (Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Roman de Informatii etc.).
Aceste statistici nu tin cont de forma de finantare, scopul lor fiind cel de furnizare de informatii pe activitati economice conform CAEN Rev.2. Informatiile corespunzatoare formei de finantare sunt gestionate de Ministerul Finantelor, in conformitate cu prevederile OUG nr. 48/2005, cu completarile si modificarile ulterioare.
Repartizarea salariatilor pe judete s-a realizat in functie de localitatea in care acestia isi desfasoara activitatea.
Conform prevederilor legislatiei nationale in vigoare (OUG nr. 79/2017 cu modificarile si completarile ulterioare), contributiile de asigurari sociale, respectiv cele de asigurari sociale de sanatate care cadeau in sarcina angajatorului au fost transferate in sarcina salariatului si, incepand cu anul de referinta 2018, sunt suportate in totalitate de salariat, fiind reflectate in cuantumul brut al castigului salarial.
In consecinta, indicatorul "castigul salarial mediu brut lunar " produs si diseminat incepand cu anul de referinta 2018 nu mai este comparabil cu seriile de date anterioare.
Aceste prevederi legale nu influenteaza comparabilitatea datelor pentru seriile de "castig salarial mediu net lunar".
Incepand cu anul 2019, conform prevederilor legislatiei nationale in vigoare, anumite categorii de salariati beneficiaza de facilitati fiscale in ceea ce priveste impozitul si contributiile sociale obligatorii. De asemenea, in unele domenii de activitate se aplica un salariu de baza minim brut diferentiat.
Raport de metadate si calitate |
Ultima actualizare |
13-08-2024 |
Observatii |
Datele sunt disponibile incepand cu anul 2008.
Pentru perioada 1991 - 2007 datele se regasesc in matricea FOM107A.
Indicatorii carora le corespund un numar mediu al salariatilor mai mic de 100 persoane, prezinta un grad de fiabilitate mai redus din cauza numarului de cazuri observate. Matricea a fost redenumita si actualizata cu informatii la nivel de diviziune/agregari de diviziune. Spre deosebire de castigul salarial mediu brut diseminat lunar, castigul salarial mediu brut diseminat anual cuprinde si sumele compensatorii, respectiv sumele platite retroactiv ca urmare a castigarii in instanta a drepturilor banesti aferente anilor anteriori. |
Continuare serie |
Aceasta matrice reprezinta o continuare a matricei FOM107A, cu date pana in Anul 2008. |
Persoana responsabila |
Popescu Diana Elena; e-mail:diana.popescu@insse.ro; int 2281 |
|
|
|