|
|
|
FOM112C - Ponderea cheltuielilor directe si indirecte ale costului fortei de munca pe activitati (sectiuni si diviziuni) ale economiei nationale CAEN Rev.2 |
Definitie |
Costul fortei de munca reprezinta totalitatea cheltuielilor unitatii (suportate de angajator) pentru forta de munca si anume: 1. Sumele brute platite direct salariatilor (cheltuieli directe) pentru munca depusa: - sume brute platite din fondul de salarii, profitul net si alte fonduri conform precizarilor de la castigul salarial nominal brut (matricea FOM107E); - sume brute platite pentru incapacitate temporara de munca (exclusiv sumele brute platite din fondul de salarii) din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate si bugetul Asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale. 2. Alte cheltuieli ale unitatii cu forta de munca (cheltuieli indirecte) pentru: - formarea profesionala a salariatilor (cheltuieli efectuate de angajator pentru pregatirea profesionala si perfectionarea salariatilor relativ la activitatea desfasurata ori in materie de sanatate si siguranta la locul de munca: cheltuieli de participare la cursuri si instruiri (inclusiv cheltuieli cu diurna, transportul si cazarea suportate de angajator aferente participantilor la cursuri sustinute in afara unitatii), plata instructorilor care nu sunt salariati ai unitatii, cheltuieli cu materiale didactice, sume platite de angajator catre organizatiile de formare profesionala); - protectia sociala a somerilor (pana in anul 2017); - contributia asiguratorie pentru munca datorata de angajator bugetului general consolidat (incepand cu anul 2018); - asigurari, protectie si servicii sociale, conform precizarilor de la costul mediu lunar (matricea FOM111C); - alte cheltuieli ale unitatii cu forta de munca (inclusiv sumele platite membrilor consiliului de administratie, consiliilor judetene si locale, sumele platite pentru salariatii care parasesc intreprinderea, cheltuieli cu medicina muncii sau cele in contextul pandemiei COVID-19, de testare a salariatilor la initiativa angajatorului, conform prevederilor legale in vigoare). In cheltuielile unitatii cu forta de munca nu sunt incluse transferurile de la bugetul statului catre angajator pentru stimularea ocuparii fortei de munca, prin (re)incadrarea in munca a persoanelor (de exemplu: absolventi, someri), respectiv cele acordate pentru timpul nelucrat (inclusiv in contextul situatiei cauzate de pandemia COVID-19 si a starii de urgenta/alerta) sub forma indemnizatiei de care beneficiaza: - salariatii in perioada suspendarii temporare a contractului de munca din initiativa angajatorului (somaj tehnic); - salariatii parinti in timpul zilelor libere acordate pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant; - salariatii al caror timp de lucru a fost redus temporar (diferenta dintre salariul de baza brut prevazut in contractul de munca si salariul de baza brut aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca). Ponderea cheltuielilor costului fortei de munca pe elemente componente se refera la: - ponderea cheltuielilor directe: se determina ca raport procentual intre sumele platite direct salariatilor si valoarea totala a cheltuielilor unitatii cu forta de munca; - ponderea cheltuielilor indirecte: se determina ca raport procentual intre sumele pentru alte cheltuieli ale unitatii si valoarea totala a cheltuielilor unitatii cu forta de munca. |
Periodicitate |
Anuala |
Surse de date |
Cercetarea statistica privind costul fortei de munca detalii |
Metodologie |
Obiectivul cercetarii statistice anuale privind costul fortei de munca il constituie oferirea informatiilor necesare calculului marimii brute si nete, lunare si orare, a castigului salarial structurat pe activitati ale economiei nationale, forme de proprietate, forme juridice, categorii de salariati, sexe, macroregiuni, regiuni de dezvoltare si judete.
In anul 2023 s-a realizat pe un esantion de aproximativ 27900 de operatori economici si sociali, apartinand tuturor claselor de marime a intreprinderii, indiferent de numarul de salariati. Unitatile economice cu 50 salariati si peste sunt cuprinse exhaustiv in cercetare. Unitatile din "sectorul bugetar" sunt cuprinse exhaustiv in cercetare, exceptie facand unitatile administratiei publice locale pentru care datele la nivelul consiliilor locale comunale se colecteaza pe baza de esantion reprezentativ la nivel de judet (cca. 820 de unitati). Nu sunt cuprinse fortele armate si personalul asimilat (Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Roman de Informatii etc.).
Incepand cu anul de referinta 2013, in scopul imbunatatirii calitatii rezultatelor si a cresterii ratei totale de raspuns, se aplica metode de estimare prin imputarea unitatilor fara date in cercetarea statistica si care au raportat date in sursele administrative ("Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (D112)", detinuta de Agentia Nationala de Administrare Fiscala). Rata de imputare este de sub 10%. Cauzele care intra in calculul ratei de imputare: refuz, unitati neidentificate, unitati necontactate, unitati temporar/definitiv fara activitate sau in insolventa la sfarsitul perioadei de referinta (care au raportat date in sursele administrative).
Incepand cu anul de referinta 2017, pentru imbunatatirea gradului de fiabilitate a datelor la nivel de judet (NUTS3) si diviziune CAEN Rev.2 (2 cifre), esantionul anchetei a fost extins cu intreprinderi apartinand clasei de marime sub 50 de salariati, pentru care s-au aplicat metode de estimare a indicatorilor statistici din sursele administrative ("Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (D112)").
Centralizarea datelor pe activitati ale economiei nationale s-a realizat dupa activitatea principala a intreprinderii.
Ponderea componentei "Sume brute platite direct salariatilor din fondul de salarii (inclusiv premii si drepturi in natura)" este calculata ca diferenta dintre ponderea componentei "Sume brute platite direct salariatilor (cheltuieli directe) pentru munca depusa" si suma ponderilor componentelor "Sume brute platite direct salariatilor din profitul net si alte fonduri (inclusiv drepturi in natura)", respectiv "Sume brute platite direct salariatilor pentru incapacitate temporara de munca (exclusiv sumele brute platite din fondul de salarii)".
Ponderea componentei "Sume brute platite direct salariatilor din fondul de salarii si alte fonduri (inclusiv premii si drepturi in natura)" este calculata ca diferenta dintre ponderea componentei "Sume brute platite direct salariatilor (cheltuieli directe) pentru munca depusa" si suma ponderilor componentelor "Sume brute platite direct salariatilor din profitul net", respectiv "Sume brute platite direct salariatilor pentru incapacitate temporara de munca (exclusiv sumele brute platite din fondul de salarii)".
Ponderea componentei "Contributia unitatii pentru asigurari, protectie si servicii sociale" este calculata ca diferenta dintre ponderea componentei "Alte cheltuieli ale unitatii cu forta de munca (cheltuieli indirecte)" si suma ponderilor celorlalte componente aferente cheltuielilor indirecte.
Conform prevederilor legislatiei nationale in vigoare (OUG nr. 79/2017 cu modificarile si completarile ulterioare), contributiile de asigurari sociale, respectiv cele de asigurari sociale de sanatate care cadeau in sarcina angajatorului au fost transferate in sarcina salariatului si, incepand cu anul de referinta 2018, sunt suportate in totalitate de salariat, fiind reflectate in cuantumul brut al castigului salarial.
Aceste prevederi legale nu influenteaza comparabilitatea datelor pentru seriile de date aferente "costului mediu lunar al fortei de munca", respectiv "costului mediu orar al fortei de munca".
In schimb, componentele privind "cheltuielile directe (salariale) cu forta de munca", respectiv "cheltuielile indirecte (non-salariale)" ale structurii costului fortei de munca produse si diseminate incepand cu anul de referinta 2018 nu mai sunt comparabile cu seriile de date anterioare, ca urmare a transferului contributiilor din sarcina angajatorului in cea a salariatului.
Datele anuale privind indicatorii: efectivul salariatilor la sfarsitul anului, numarul mediu al salariatilor, castigul salarial nominal mediu brut, castigul salarial nominal mediu net si costul mediu lunar al fortei de munca pe salariat, aferente anilor 2000 - 2007 pentru CAEN Rev.2, armonizata cu clasificarea europeana in domeniu (NACE Rev.2), au fost estimate pe baza matricilor de conversie a activitatilor economice definite conform CAEN Rev.1, in activitatile economice definite conform CAEN Rev.2. La baza construirii matricilor de conversie au stat datele colectate conform ambelor versiuni de CAEN, prin cercetarea statistica anuala asupra costului fortei de munca in 2007, respectiv 2008.
Raport de metadate si calitate |
Ultima actualizare |
13-09-2024 |
Observatii |
Datele sunt disponibile incepand cu anul 2000.
Pentru perioada 1993 - 2008 datele in structura CAEN Rev.1 se regasesc in matricile FOM112A si FOM112B.
Componentele privind "Sume brute platite direct salariatilor din fondul de salarii (inclusiv premii si drepturi in natura)" si "Sume brute platite direct salariatilor din profitul net si alte fonduri (inclusiv drepturi in natura)" sunt disponibile pana in anul de referinta 2019. Incepand cu anul de refentinta 2020, acestea sunt inlocuite cu componentele "Sume brute platite direct salariatilor din fondul de salarii si alte fonduri (inclusiv premii si drepturi in natura)", respectiv "Sume brute platite direct salariatilor din profitul net". |
Continuare serie |
Aceasta matrice reprezinta o continuare a matricei FOM112A, cu date pana in Anul 2008. |
Persoana responsabila |
Popescu Diana Elena; e-mail:diana.popescu@insse.ro; int 2281 |
|
|
|