Institutul National de Statistica din Romania - Romanian National Institute of Statistics
INSTITUTUL NAŢIONAL DE STATISTICĂ

Bd. Libertătii 16, Bucureşti Sector 5, ROMÂNIA
Fax: +4021 312 4875 / 318 1851 / 318 1873 romstat@insse.ro
Diseminare: Tel. 318 1871 / 317 7770; Fax: 318 1874; datestat@insse.ro
Biroul de presa: Tel / Fax: 318 1869 biroupresa@insse.ro


Romana | English  

Aveti deja un cont?
Email
Parola

TEMPO INS - Utile
Interogare TEMPO INS
Cautare TEMPO INS
Administrare Matrici
Update toate matricile EN
Update toate matricile RO
Update TEMPO Pas 1 si 2
Rulare scripturi sortare
TEMPO - HOME >>> FORTA DE MUNCA Forta de munca si castiguri salariale-Comunicate de presa ; Ocuparea si somajul-Comunicate de presa >>> FOM120A - Selectie criterii
FOM120A - Indicatori structurali din statisticile castigurilor salariale si costului fortei de munca: Selectati criteriile de interogare
Indicatori structurali Perioade UM: Procente

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot
Important!
· Va rugam tineti apasata tasta Shift sau Ctrl cand faceti click pe elemente pentru a obtine o selectie multipla.
· Puteti folosi cele trei butoane de sub fiecare dimensiune pentru a va usura vizibilitatea si selectarea: Expandare, Restrangere si Selecteaza Tot.
· Unitatile de masura sunt implicit selectate toate pentru a preveni rezultate goale atunci cand se combina cereri incompatibile (spre exemplu, s-ar putea selecta productia de porumb in litri; sau o valoare in ROL dupa denominarea din 2005, etc.). Sunteti liber sa modificati acea selectie. Va multumim!
FOM120A - Indicatori structurali din statisticile castigurilor salariale si costului fortei de munca 
Definitie Disparitatea salariala de gen in forma neajustata reprezinta ponderea diferentei dintre castigul salarial mediu brut realizat de barbati si cel realizat de femei in castigul salarial brut realizat de barbati. Masoara ecartul de salarizare dintre femei si barbati.

Sarcina fiscala asupra costului fortei de munca reprezinta proportia tuturor retinerilor (contributii sociale si impozit) suportate de angajat si de angajator in totalul costului fortei de munca pentru un AW care realizeaza 67% din castigul mediu brut al activitatilor de industrie, constructii si servicii comerciale.

Capcana somajului permite evaluarea consecintelor financiare in cazul transferului din somaj in campul muncii ca AW care realizeaza 67% din castigul mediu brut al activitatilor de industrie, constructii si servicii comerciale. Indicatorul masoara proportia sumelor retinute din castigul brut ca efect al impozitarii si platii contributiilor de asigurari si protectie sociala si sistarea indemnizatiei de somaj si a altor beneficii sociale, in conditiile in care o persoana iese din somaj si intra in campul muncii.
Indicatorul reprezinta ponderea diferentei dintre castigul brut si cresterea venitului net (cand iese din somaj si intra in campul muncii) in castigul brut.
Indicatorul se calculeaza pentru doua cazuri particulare:
- fara reincadrare in munca pe durata perioadei de somaj - caz in care se evalueaza consecintele financiare in cazul transferului din somaj in campul muncii, dar nu in timpul perioadei de somaj, ci la un moment de timp ulterior, nespecificat;
- cu reincadrare in munca dupa 2 luni de somaj - caz in care se evalueaza consecintele financiare in cazul transferului din somaj in campul muncii, dupa 2 luni de somaj. In acest caz, conform prevederilor legale, persoana beneficiaza din momentul angajarii pana la sfarsitul perioadei pentru care era indreptatita sa primeasca indemnizatia de somaj, de o suma lunara suplimentara. Acest caz este introdus conform metodologiei revizuite a OECD si este relevant pentru politicile de incurajare a reincadrarii in munca a somerilor.

Capcana salariului mic permite evaluarea consecintelor financiare in cazul in care o persoana salariata isi mareste efortul de munca depus si implicit, nivelul salariului castigat, adica, masoara proportia sumelor retinute din castigul brut ca efect al impozitarii, platii contributiilor de asigurari, protectie sociala si orice alte reduceri sau sistari ale beneficiilor sociale, in conditiile in care are loc o crestere a castigului brut. Indicatorul reprezinta ponderea diferentei dintre cresterea castigului brut si cea a venitului net (cresteri determinate de marirea efortului de munca) in cresterea castigului brut.
Indicatorul se calculeaza pentru doua cazuri particulare:
- persoana necasatorita, fara copii, in ipoteza in care, de la un nivel al castigului de 33% din castigul salarial mediu brut al unui AW ar atinge un nivel al castigului de 67% din castigul salarial mediu brut al unui AW;
- cuplu casatorit, cu doi copii, din care un singur parinte lucreaza, in ipoteza in care, de la un nivel al castigului de 33% din castigul salarial mediu brut al unui AW ar atinge un nivel al castigului de 67% din castigul salarial mediu brut al unui AW.

Sarcina fiscala asupra castigului disponibil exprima cota corespunzatoare tuturor retinerilor (contributii sociale individuale si impozit) aplicate castigurilor brute formate din castiguri salariale si sume transferate de stat sub forma de alocatii acordate familiei. In determinarea indicatorului se iau in calcul castigurile brute si nete pentru 13 cazuri particulare care tin cont de starea civila, numarul castigatorilor de salarii (din familie) si numarul de copii in intretinere:
- persoana necasatorita, fara copii, care realizeaza 67% din castigul salarial mediu brut al AW;
- persoana necasatorita, fara copii, care realizeaza 100% din castigul salarial mediu brut al AW;
- persoana necasatorita, fara copii, care realizeaza 167% din castigul salarial mediu brut al AW;
- persoana necasatorita, fara copii, care realizeaza 50% din castigul salarial mediu brut al AW;
- persoana necasatorita, fara copii, care realizeaza 80% din castigul salarial mediu brut al AW;
- persoana necasatorita, fara copii, care realizeaza 125% din castigul salarial mediu brut al AW;
- persoana necasatorita, cu 2 copii, care realizeaza 67% din castigul salarial mediu brut al AW;
- cuplu casatorit, cu 2 copii, un singur parinte lucreaza si realizeaza 100% din castigul salarial mediu brut al AW;
- cuplu casatorit, cu 2 copii, ambii parinti lucreaza, unul realizeaza 100%, iar celalalt 33% din castigul salarial mediu brut al AW;
- cuplu casatorit, cu 2 copii, ambii parinti lucreaza, fiecare realizeaza 100% din castigul salarial mediu brut al AW;
- cuplu casatorit, cu 2 copii, ambii parinti lucreaza, unul realizeaza 100%, iar celalalt 67% din castigul salarial mediu brut al AW;
- cuplu casatorit, fara copii, ambii soti lucreaza, unul realizeaza 100%, iar celalalt 33% din castigul salarial mediu brut al AW;
- cuplu casatorit, fara copii, ambii soti lucreaza, fiecare realizeaza 100% din castigul salarial mediu brut al AW.
Indicatorul se calculeaza ca diferenta intre 100% si raportul dintre castigul disponibil si castigul salarial mediu brut pentru fiecare din cele 13 cazuri particulare.

Castigul disponibil se calculeaza ca suma a castigului salarial mediu net si sumelor transferate de stat sub forma de alocatii acordate familiei (conform legislatiei nationale: alocatia de stat pentru copii, alocatia familiala complementara, alocatia de sustinere pentru familia monoparentala).

 
Periodicitate Anuala 
Surse de date Cercetarea statistica Ancheta salariilor in luna octombrie detalii
Cercetarea statistica privind costul fortei de munca detalii 
Ultima actualizare 20-11-2024 
Observatii Indicatorii structurali (sarcina fiscala asupra costului fortei de munca, capcana somajului, capcana salariului mic, sarcina fiscala asupra castigului disponibil) se calculeaza - conform metodologiei Eurostat si OECD - pentru o unitate etalon (notata in continuare cu AW) reprezentata de salariatul cu program complet de lucru din activitatile de industrie, constructii si servicii comerciale (sectiunile C-K, conform CAEN Rev.1, respectiv sectiunile B-N, conform CAEN Rev.2 incepand cu anul de referinta 2008).
Pentru calcularea retinerilor, se utilizeaza legislatia nationala in vigoare la 1 ianuarie a anului de referinta pentru perioada 2001-2007 si incepand cu anul 2018, respectiv la 1 iulie a anului de referinta pentru perioada 2008-2017, conform metodologiei OECD.
Datele sunt disponibile incepand cu anul 2001.
Incepand cu anul 2013, indicatorul 'Disparitatea salariala de gen' nu mai este comparabil cu anii anteriori ca urmare a schimbarii sursei datelor, sferei de cuprindere si perioadei de referinta.
Indicatorul acopera toti salariatii care lucreaza in intreprinderile din intreaga economie, iar castigurile salariale medii brute realizate de acestia sunt cele corespunzatoare intregului an de referinta.
Pentru anii 2011 si 2012 datele au fost recalculate utilizand rezultatele obtinute din Cercetarea statistica privind costul fortei de munca.
Conform prevederilor legislatiei nationale in vigoare (OUG nr.79/2017 cu modificarile si completarile ulterioare), contributiile de asigurari sociale, respectiv cele de asigurari sociale de sanatate care cadeau in sarcina angajatorului au fost transferate in sarcina salariatului si, incepand cu anul de referinta 2018, sunt suportate in totalitate de salariat, fiind reflectate in cuantumul brut al castigului salarial. In consecinta, incepand cu anul de referinta 2018, indicatorii structurali (cu exceptia indicatorului 'Sarcina fiscala asupra costului fortei de munca') nu mai sunt comparabili cu seriile de date anterioare. 
Persoana responsabila Cotirta Doru-Alin, e-mail:alin.cotirta@insse.ro, int 2281; Popescu Diana Elena, e-mail:diana.popescu@insse.ro, int 2281 

Proiect finanţat de Uniunea Europeană
Proiect finanţat de Uniunea Europeană
© 1998-2017 Institutul Naţional de Statistică 
Reproducerea conţinutului acestui website, integral sau parţial, în formă originală sau modificată, precum şi stocarea într-un sistem de regăsire sau transmiterea sub orice formă şi prin orice mijloace sunt interzise fără autorizarea scrisă a Institutului Naţional de Statistică.
Utilizarea conţinutului acestui website, cu titlu explicativ, în articole, studii, cărţi este autorizată numai cu indicarea clară şi precisă a sursei.