|
|
|
FOM121A - Numarul salariatilor cu program complet de lucru care au fost platiti intreaga luna, salariul brut de baza si venitul brut realizat in luna octombrie, pe forme de proprietate, pe activitati (sectiuni si diviziuni) ale economiei nationale CAEN Rev.2, pe grupe majore de ocupatii (ISCO-08) si pe sexe |
Definitie |
Numarul salariatilor cuprinde salariatii cu contract de munca din cele doua surse administrative de date (REGES, D112), care au lucrat cu program complet de lucru si au fost platiti intreaga luna octombrie, chiar daca au absentat de la locul de munca din cauza: - zilelor de concediu medical platite din fondul de salarii; - intreruperii temporare a activitatii (somaj tehnic), pentru care au beneficiat de o indemnizatie din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat; - timpului de lucru redus temporar potrivit prevederilor legale in vigoare; - zilelor libere acordate parintilor pentru supravegherea copiilor in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant; - zilelor de carantina/izolare la domiciliu platite din fondul de salarii. Sunt exclusi din sfera de cuprindere ucenicii si salariatii cu mai putin de o norma intreaga. Salariul brut de baza este salariul stabilit prin contractul de munca, in functie de importanta si complexitatea atributiilor postului, nivelul studiilor, calificarea si pregatirea profesionala. Salariul de baza reprezinta partea fixa a salariului, in functie de care se calculeaza celelalte drepturi ale salariatilor (ex. indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri), cu exceptia personalului platit din fonduri publice pentru care salariul de baza este reglementat in conformitate cu prevederile legale in vigoare. Veniturile brute realizate conform sursei de date administrative (D112) au cuprins sumele brute de natura salariala realizate si raportate de angajatori pentru salariati. Venitul brut realizat a inclus urmatoarele elemente: - salariul de baza brut stabilit prin contractul de munca; - sporurile, indemnizatiile si sumele acordate sub forma de procent din salariul de baza brut sau in sume fixe, indiferent daca au caracter permanent sau nu; - sumele brute rezultate prin ''plata cu ora'', garzi, indemnizatii clinice; - sumele brute acordate cu ocazia iesirii la pensie; - platile exceptionale efectuate catre salariatii care parasesc intreprinderea (exclusiv sumele compensatorii platite in cazul desfacerii contractului de munca ca urmare a restructurarii unitatii si evidentiate distinct in D112); - alte adaosuri la salarii, aprobate prin lege sau stabilite prin contractele de munca (bonusuri/premii, stimulente, compensatii, indemnizatii pentru concediul de odihna neefectuat, al 13-lea salariu, prime de vacanta, precum si alte sume, reprezentand venituri curente sau aferente perioadelor anterioare); - veniturile de natura salariala, drepturile in natura si ajutoarele banesti asupra carora nu se retin contributii de asigurari sociale precum contravaloarea biletelor de valoare (tichete de masa, tichete cadou, tichete de cresa, tichete culturale, vouchere/tichete de vacanta) si contravaloarea abonamentelor de transport; - indemnizatiile suportate de angajator pentru salariatii aflati in carantina/izolare la domiciliu; - sumele platite pentru intreruperi ale lucrului neimputabile salariatilor (inclusiv somaj tehnic beneficiind de o indemnizatie din salariul de baza); - indemnizatiile pentru perioada suspendarii temporare a contractului de munca din initiativa angajatorului (somaj tehnic), indiferent daca sunt suportate de angajator sau din bugetul de stat; - indemnizatiile pentru zilele libere acordate parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, potrivit prevederilor legale in vigoare; - indemnizatiile acordate ca urmare a reducerii timpului de munca. In venitul brut realizat nu s-au inclus urmatoarele elemente: - sumele brute platite din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate sub forma de indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii, boli profesionale si accidente de munca, indemnizatii pentru prevenirea imbolnavirilor si recuperarea capacitatii de munca, indemnizatii pentru maternitate si alte ajutoare acordate potrivit O.U.G. nr. 158/2005 privind reglementarea concediilor si indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate, cu completarile si modificarile ulterioare; - sumele brute platite din bugetul Asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale sub forma de indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli profesionale si accidente de munca, indemnizatie pentru reducerea timpului de munca sau pentru trecerea temporara in alt loc de munca si alte ajutoare acordate potrivit Legii nr. 346/2002 (republicata) privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu completarile si modificarile ulterioare; - sumele platite in cursul anului de referinta, dar corespunzatoare anilor anteriori, inclusiv sumele platite retroactiv ca urmare a castigarii in instanta a drepturilor banesti aferente anilor anteriori. |
Periodicitate |
Anuala |
Surse de date |
Cercetarea statistica Ancheta salariilor in luna octombrie detalii , bazata pe date administrative: Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (D112) administrata de Agentia Nationala de Administrare Fiscala Registrul general de evidenta a salariatilor (REGES) administrat de Inspectia Muncii. |
Metodologie |
Datele s-au obtinut in exclusivitate prin exploatarea surselor de date administrative. Cercetarea a avut ca obiectiv determinarea numarului de salariati pe grupe de salarii de baza brute si grupe de venituri brute realizate, a salariului mediu brut de baza si a venitului mediu brut realizat, pe sexe, grupe de varsta, activitati ale economiei nationale, grupe majore de ocupatii/ocupatii, in luna octombrie.
Sfera de cuprindere: totalitatea intreprinderilor active cu personalitate juridica, a caror activitate principala este conform diviziunilor CAEN Rev.2, cod 01-96, exclusiv activitatea Administratie publica si aparare; asigurari sociale din sistemul public (diviziunea 84). Nu sunt incluse persoanele cu raport de serviciu (categoriile de salariati cu statut de functionar public, magistrat (judecator, procuror) si asimilati, demnitar public si asimilati).
Estimarea rezultatelor s-a realizat pentru luna octombrie pentru salariatii cu contract de munca declarat in ''Registrul general de evidenta a salariatilor'' (REGES), care au realizat venituri de natura salariala si pentru care angajatorii au completat ''Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate'' (D112).
Agregarea datelor s-a realizat dupa codul activitatii economice CAEN Rev.2 din registrul statistic al intreprinderilor REGIS corelat cu cel declarat in sursele administrative.
Pentru salariatii incadrati sub salariul minim pe economie in "Registrul General de Evidenta a Salariatilor (REGES)", care au fost angajati cu norma intreaga si au realizat venituri in "Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (D112)", salariul de baza a fost actualizat la nivelul actual al salariului minim brut pe tara, in conformitate cu legislatia in vigoare.
Pentru lunile octombrie 2013 si octombrie 2015 in venitul brut realizat nu s-au inclus veniturile de natura salariala, drepturile in natura si ajutoarele banesti asupra carora nu se retin contributii de asigurari sociale precum contravaloarea biletelor de valoare (tichete de masa, tichete cadou, tichete de cresa, tichete culturale, vouchere/tichete de vacanta) si contravaloarea abonamentelor de transport, aceste sume fiind incluse incepand cu luna octombrie 2016.
In anul 2020, in principal ca urmare a situatiei cauzate de pandemia COVID-19 si a instituirii starii de urgenta/alerta pe intreg teritoriul Romaniei, un numar semnificativ de unitati economico-sociale si-au suspendat temporar sau chiar si-au incetat activitatea economica desfasurata, ceea ce a condus la diminuarea numarului de salariati care au lucrat cu program complet de lucru si au fost platiti pentru 22 de zile in luna octombrie, la cresterea numarului de salariati care nu au realizat venituri brute cel putin la nivelul salariului de baza, iar in unele activitati economice chiar si la inregistrarea de venituri brute realizate sub cele ale lunii octombrie a anului precedent.
Repartizarea salariatilor pe cele 9 grupe majore de ocupatii (exclusiv grupa majora 0 ''Fortele armate'') s-a realizat in concordanta cu Clasificarea ocupatiilor din Romania 2008 (COR 2008), armonizata cu clasificarea internationala standard a ocupatiilor ISCO-08 si aprobata prin H.G. nr. 1352/2010. |
Ultima actualizare |
15-12-2023 |
Observatii |
Datele s-au obtinut in exclusivitate prin exploatarea surselor de date administrative si sunt disponibile incepand cu anul 2013.
Avand in vedere schimbarea surselor de date si a sferei de cuprindere, rezultatele cercetarii statistice asupra salariilor in luna octombrie nu sunt comparabile cu rezultatele obtinute in anii anteriori anului de referinta 2013 si publicate in matricele precedente. Nivelul salariului minim brut pe tara este stabilit prin lege, intreaga serie se regaseste pe site-ul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale: http://www.mmuncii.ro/
Nu au fost detaliate informatiile referitoare la grupele majore de ocupatii cu mai putin de 10 salariati, acestea prezentand un grad redus de fiabilitate.
Proprietatea publica include: proprietate integrala de stat, proprietate majoritara de stat, proprietate publica de interes national si local.
Proprietatea privata include: proprietate majoritara privata, proprietate integral privata, proprietate cooperatista, proprietate obsteasca, proprietate integral straina.
Pana in anul 2018, denumirea grupei majore de ocupatii 9 este de ''Muncitori necalificati'', iar incepand cu anul 2018 se modifica in ''Ocupatii elementare'' conform legislatiei in vigoare.
|
Persoana responsabila |
Popescu Diana Elena, Buravic Cristina Maria e-mail: diana.popescu@insse.ro, cristina.buravic@insse.ro, Int. 2281 |
|
|
|