|
|
|
FPC101C - Intreprinderi care au oferit formare profesionala continua, pe forma de proprietate si categorii de unitati |
Definitie |
Indicatorul se refera la numarul intreprinderilor care au oferit formarea profesionala continua si ponderea acestora in total numar de intreprinderi care au format obiectul anchetei. Formarea profesionala continua reprezinta ansamblul de masuri sau activitati de pregatire pe care intreprinderile le organizeaza si finanteaza, total sau partial, pentru angajatii lor si se adreseaza tuturor persoanelor angajate care au deja o calificare obtinuta fie in sistemul national de educatie, fie la locul de munca (actual sau precedent). Pentru ca o activitate sa fie inclusa in categoria celor de formare profesionala continua, aceasta trebuie sa fie planificata in avans si finantata cel putin partial de unitate. Formarea profesionala continua se realizeaza sub forma de cursuri sau de alte tipuri de FPC. In functie de unitatea care este organizatoare si coordonatoare, se disting doua tipuri de cursuri: interne si externe. Alte tipuri de FPC sunt tipuri de formare profesionala continua, altele decat cursurile. Se disting urmatoarele tipuri: - perioade planificate de pregatire, instruire sau experienta practica la locul de munca: acest tip de FPC presupune pregatirea profesionala practica (si mai putin teoretica) a angajatilor pe parcursul unor perioade de timp determinate si planificate in avans, utilizand uneltele, instrumentele sau echipamentele de munca obisnuite, fie la locul de munca, fie in imediata vecinatate a locului de munca. - pregatire planificata prin rotirea personalului la locuri de munca diferite, prin schimb de experienta: in aceasta categorie se includ numai actiunile care au fost planificate in avans si au avut ca scop principal dezvoltarea sau imbunatatirea cunostintelor, indemanarilor sau a deprinderilor practice si teoretice ale angajatilor implicati, precum si detasarile temporare pentru specializare (de exemplu pentru a invata cum se utilizeaza un echipament nou). Nu se includ transferurile obisnuite ale angajatilor de la un loc de munca la altul, in functie de necesitatile aparute, deoarece nu constituie formare profesionala continua. - instruire la conferinte, prelegeri, seminarii al caror scop principal este formarea profesionala a angajatilor: participarea la aceste forme este calificata drept pregatire numai daca scopul este acela de formare profesionala a angajatilor, respectiv de dobandire de noi cunostinte sau de imbunatatire a celor existente si daca au fost planificate in avans; - participare la cercuri de pregatire/imbunatatire a cunostintelor: cercurile de pregatire sunt constituite din grupuri de angajati care se intalnesc periodic, la intervale de timp prestabilite, cu scopul de a-si insusi sau imbunatati cunostintele referitoare la cerintele procedeelor de productie, locului de munca, modului de organizare a muncii etc. Este o forma de pregatire individuala in cadrul unui grup. Tot in aceasta categorie intra si cercurile de calitate formate din grupuri de lucru care au ca scop identificarea si dezbaterea problemelor aparute fie in cadrul procesului de munca, fie la locul de munca si respectiv cautarea sau sugerarea de solutii pentru rezolvarea lor. Participantii trebuie sa fie integrati in procedurile de control si planificare ale intreprinderii. In mod obisnuit aceste cercuri se desfasoara sub supravegherea unui coordonator. - autoinstruire inclusiv prin mijloace electronice de invatare: caracteristica acestui tip de pregatire este aceea ca insasi persoana instruita este cea care decide asupra modului in care sa se faca aceasta pregatire/instruire, asupra timpului dedicat acestei pregatiri precum si asupra locului unde aceasta urmeaza sa aiba loc (centru de pregatire, biblioteci sau sectiuni destinate exclusiv pregatirii). Nu se considera FPC daca autoinstruirea se face in scop personal si nu este organizata si finantata (cel putin partial) de intreprindere. |
Periodicitate |
Cincinal |
Surse de date |
Ancheta formarii profesionale in intreprinderi (FORPRO) detalii |
Metodologie |
Raport de metadate si calitate |
Ultima actualizare |
27-11-2007 |
Observatii |
Ancheta Caracteristici ale formarii profesionale continue in Romania s-a realizat pentru prima data in anul 1999.
Urmatoarele runde ale anchetei au avut ca perioade de referinta anii 2005, 2010, 2015.
Datele nu sunt disponibile pentru anii de referinta 2010, 2015. |
Persoana responsabila |
Cristina Buravic; cristina.buravic@insse.ro; int 2281 |
|
|
|