Institutul National de Statistica din Romania - Romanian National Institute of Statistics
INSTITUTUL NAŢIONAL DE STATISTICĂ

Bd. Libertătii 16, Bucureşti Sector 5, ROMÂNIA
Fax: +4021 312 4875 / 318 1851 / 318 1873 romstat@insse.ro
Diseminare: Tel. 318 1871 / 317 7770; Fax: 318 1874; datestat@insse.ro
Biroul de presa: Tel / Fax: 318 1869 biroupresa@insse.ro


Romana | English  

Aveti deja un cont?
Email
Parola

TEMPO INS - Utile
Interogare TEMPO INS
Cautare TEMPO INS
Administrare Matrici
Update toate matricile EN
Update toate matricile RO
Update TEMPO Pas 1 si 2
Rulare scripturi sortare
TEMPO - HOME >>> CERCETARE, DEZVOLTARE, INOVARE Comunicate de presa >>> INO101F - Selectie criterii
INO101F - Ponderea intreprinderilor inovatoare si non-inovatoare, dupa locatia pietei de desfacere a bunurilor, in total intreprinderi, pe activitati si clase de marime: Selectati criteriile de interogare
Tipuri de inovatori Locatia pietei de desfacere a bunurilor Activitati Clase de marime Perioade UM: Procente

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot
Important!
· Va rugam tineti apasata tasta Shift sau Ctrl cand faceti click pe elemente pentru a obtine o selectie multipla.
· Puteti folosi cele trei butoane de sub fiecare dimensiune pentru a va usura vizibilitatea si selectarea: Expandare, Restrangere si Selecteaza Tot.
· Unitatile de masura sunt implicit selectate toate pentru a preveni rezultate goale atunci cand se combina cereri incompatibile (spre exemplu, s-ar putea selecta productia de porumb in litri; sau o valoare in ROL dupa denominarea din 2005, etc.). Sunteti liber sa modificati acea selectie. Va multumim!
INO101F - Ponderea intreprinderilor inovatoare si non-inovatoare, dupa locatia pietei de desfacere a bunurilor, in total intreprinderi, pe activitati si clase de marime 
Definitie Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, s-a modificat metodologia in conformitate cu noua editie a manualului OSLO 2018. Intreprinderile inovatoare sunt intreprinderile cu inovatii de produse, cu inovatii de procese de afaceri, cu inovatii nefinalizate si/sau abandonate si cu activitate de cercetare-dezvoltare. Inovatia de procese de afaceri cuprinde, atat inovatia de procese, cat si inovatiile organizationale si de marketing din vechea metodologie.
Inovatia reprezinta introducerea in procesul muncii a unui produs (bun sau serviciu) nou sau semnificativ imbunatatit sau un proces (procedeu) nou sau semnificativ imbunatatit, o metoda noua de organizare sau o metoda noua de marketing. Inovatia este bazata pe rezultatele unor tehnologii noi, a unor dezvoltari tehnologice, a noi combinatii ale tehnologiei existente sau utilizarea altor cunostinte obtinute de intreprindere. Inovatia trebuie sa fie noua pentru intreprindere, dar nu este necesar sa fie noua pentru sectorul de activitate sau pentru piata. Nu are importanta daca inovatia a aparut initial in intreprinderea respondenta sau in alte intreprinderi. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, definitia inovatiei este urmatoarea: O inovatie este un produs sau proces nou sau imbunatatit (sau o combinatie a acestora) care difera semnificativ de produsele sau procesele anterioare ale unitatii si care a fost pusa la dispozitia potentialilor utilizatori sub forma de produs, sau utilizata de catre unitate, sub forma de proces.
Activitatile inovatoare includ toate tipurile de activitati de cercetare-dezvoltare, achizitia de utilaj, echipament, cladiri, programe de calculator (software), lucrari de inginerie si de dezvoltare, proiectare, formare profesionala si marketing, atunci cand sunt intreprinse in special pentru dezvoltarea si/sau implementarea unor inovatii de produs sau de proces. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, activitatile iovatoare includ toate activitatile de cercetare-dezvoltare, financiare si comerciale intreprinse de o firma, care sunt destinate sa conduca la o inovatie pentru intreprindere.
Intreprinderi inovatoare sunt intreprinderile care au lansat produse (bunuri sau servicii) noi sau semnificativ imbunatatite pe piata sau au introdus procese noi sau semnificativ imbunatatite sau noi metode de organizare sau de marketing. Termenul acopera toate tipurile de inovatori, inovatori de produs, de proces, de metode de organizare sau de metode de marketing, precum si intreprinderile cu inovatii nefinalizate sau abandonate si se refera la intreprinderile active. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, intreprinderi inovatoare sunt intreprinderile care au lansat produse (bunuri sau servicii) sau procese de afaceri noi sau semnificativ imbunatatite pe piata. Termenul acopera ambele tipuri de inovari: inovarea de produs si inovarea de procese de afaceri, precum si intreprinderile cu activitati de cercetare-dezvoltare, sau cu inovatii nefinalizate sau abandonate si se refera la intreprinderile active.
Intreprinderile non-inovatoare sunt intreprinderile care nu au avut activitate inovatoare in perioada analizata. Aceste intreprinderi au raspuns la un set limitat de intrebari din chestionarul cercetarii statistice, cu privire la absenta activitatii inovatoare. In valul de ancheta 2016-2018,2018-2020, intreprinderile non-inovatoare au raspuns la intregul chestionar.
Inovatia de produs inseamna introducerea pe piata a unui bun sau serviciu nou sau semnificativ imbunatatit, in ceea ce priveste caracteristicile sale, utilizarea prietenoasa, componente sau subsisteme. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, o inovatie de produs este un bun sau un serviciu nou sau imbunatatit, care difera semnificativ de bunurile sau serviciile anterioare ale firmei si care a fost introdus pe piata.
Inovatia de proces corespunde implementarii unui proces de productie, unei metode de distributie sau unei activitati suport, noi sau semnificativ imbunatatite. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, inovatia de proces se va numi inovatie a procesului de afaceri. O inovatie a procesului de afaceri este un proces de afaceri nou sau imbunatatit pentru una sau mai multe functii de afaceri, care difera semnificativ de procesele de afaceri anterioare ale firmei si care a fost folosita in cadrul firmei.
Toate functiile de afaceri pot face obiectul activitatii de inovare. Termenul proces de afaceri include functia principala de afaceri de a produce bunuri si servicii si de a sustine functii precum distributie si logistica, marketing, vanzari si servicii post-vanzare; servicii de tehnologie a informatiei si comunicatiilor (TIC) catre firma, functii administrative si de management, inginerie si servicii tehnice aferente firmei, precum si dezvoltarea proceselor de produse si afaceri. Procesele de afaceri pot fi considerate servicii pentru care firma in sine este clientul. Procesele de afaceri pot fi livrate in-house sau achizitionate din surse externe.
Inovatia de organizare reprezinta o metoda noua de organizare in practicile de afaceri ale intreprinderii (inclusiv in gestionarea cunostintelor), in organizarea locului de munca sau in relatiile externe, care nu a mai fost utilizata inainte de intreprindere. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, acest indicator nu se mai foloseste, elementele sale componente fiind incluse in definitia inovatia procesului de afaceri.
Inovatia de marketing reprezinta implementarea unui nou concept sau strategie de marketing care difera semnificativ de metodele de marketing existente in intreprindere si care nu a mai fost utilizat/utilizata inainte. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, acest indicator nu se mai foloseste, elementele sale componente fiind incluse in definitia inovatia procesului de afaceri.
Inovatia de produs si/sau de proces poate fi insotita de inovatie de organizare si/sau de marketing. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, acest indicator nu se mai foloseste.
Intreprinderi cu inovatii nefinalizate sau abandonate sunt intreprinderile care au avut activitati inovatoare nefinalizate sau abandonate pentru introducerea sau dezvoltarea produselor noi sau semnificativ imbunatatite (bunuri sau servicii) sau pentru implementarea proceselor sau procedeelor noi sau semnificativ imbunatatite.
 
Periodicitate Anuala 
Surse de date Cercetarea statistica privind activitatea de inovare in mediul de afaceri detalii 
Metodologie Pana la valul de ancheta 2016-2018, piata de desfacere a bunurilor putea fi : piata locala/regionala, piata nationala (alte regiuni din Romania), tari ale Uniunii Europene si tari asociate* acesteia si alte tari.
*tari ale Uniunii Europene si tari asociate: Albania, Austria, Belgia, Bosnia si Hertegovina, Bulgaria, Croatia, Cipru, Danemarca, Elvetia, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Islanda, Italia, Kosovo, Letonia, Liechtenstein, Lituania, Luxemburg, Macedonia, Malta, Muntenegru, Marea Britanie, Norvegia, Olanda, Polonia, Portugalia, Republica Ceha, Serbia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Turcia si Ungaria.
Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, piata de desfacere a bunurilor poate fi: piata nationala, tari ale Uniunii Europene* si tari AELS**, alte tari (care nu sunt incluse mai sus).
* tari ale Uniunii Europene: Austria, Belgia, Bulgaria, Republica Ceha, Croatia, Cipru, Danemarca, Estonia,Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria
** tari AELS: Islanda, Liechtenstein, Norvegia, Elvetia
Respondentul poate selecta una sau mai multe locatii ale pietei de desfacere a bunurilor.
Cercetare statistica realizata conform cercetarii statistice comunitare privind inovarea - Community Innovation Survey (CIS), care colecteaza informatii despre inovatiile si activitatile inovatoare din intreprindere, pentru o perioada de trei ani, in conformitate cu prevederile cuprinse in ghidul pentru colectarea si interpretarea datelor referitoare la inovare - Manualul Oslo.
Pentru perioadele 2002-2004 si 2004-2006, in numarul intreprinderilor inovatoare sunt cuprinse intreprinderile cu inovatii de produse, inovatii de procese si inovatii nefinalizate si/sau abandonate iar sfera de cuprindere este reprezentata de intreprinderile cu peste 9 salariati din: industrie (diviziunile CAEN Rev.1: 10-14, 15-37, 40-41) si servicii (51, 60-64, 65-67, 72,73,741 si 742).
Pentru perioadele 2006-2008 si 2008-2010, in numarul intreprinderilor inovatoare sunt cuprinse intreprinderile cu inovatii de produse, inovatii de procese, inovatii nefinalizate si/sau abandonate, inovatii de organizare si/sau inovatii de marketing iar sfera de cuprindere este reprezentata de intreprinderile cu peste 9 salariati din: industrie (diviziunile CAEN Rev.2: 05-09, 10-33, 35, 36-39) si servicii (diviziunile CAEN Rev. 2: 46, 49-53, 58, 61, 62, 63, 64-66, 71).
Pentru perioadele 2010-2012, 2012-2014 si 2014-2016, sfera de cuprindere este mai cuprinzatoare, respectiv intreprinderile cu peste 9 salariati din: industrie (diviziunile CAEN Rev.2: 05-09, 10-33, 35, 36-39) si servicii (diviziunile CAEN Rev. 2: 46, 49-53, 58-63, 64-66, 71, 72 si 73).
Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, s-a modificat metodologia in conformitate cu noua editie a manualului OSLO 2018. Pentru aceasta perioada, in numarul intreprinderilor inovatoare sunt cuprinse intreprinderile cu inovatii de produse, cu inovatii de procese de afaceri, cu inovatii nefinalizate si/sau abandonate si activitatile de cercetare-dezvoltare. In categoria inovatiilor de procese de afaceri sunt incluse inovatiile de procese, organizationale si de marketing din editia anterioaraa manualului Oslo. Sfera de cuprindere include intreprinderile cu peste 9 salariati din: industrie (diviziunile CAEN Rev.2: 05-09, 10-33, 35, 36-39) si servicii (diviziunile CAEN Rev. 2: 46, 49-53, 58-63, 64-66, 71, 72 si 73).

 
Ultima actualizare 21-10-2022 
Observatii Cercetarea statistica privind inovarea se realizeaza din 2 in 2 ani.
Date disponibile: 2002-2004, 2004-2006, 2006-2008, 2008-2010, 2010-2012, 2012-2014, 2014-2016, 2016-2018,2018-2020.
Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, vanzarea de bunuri pe piata locala si vanzarea de bunuri pe piata nationala (alte regiuni din Romania) au fost comasate in vanzarea de bunuri in Romania.
Vanzarea de bunuri in alte tari ale UE sau tari asociate a fost inlocuita cu vanzarea de bunuri in tari ale UE si tari AELS.

 
Persoana responsabila Nunu Carmen, carmen.nunu@insse.ro, tel. 0213181854 

Proiect finanţat de Uniunea Europeană
Proiect finanţat de Uniunea Europeană
© 1998-2017 Institutul Naţional de Statistică 
Reproducerea conţinutului acestui website, integral sau parţial, în formă originală sau modificată, precum şi stocarea într-un sistem de regăsire sau transmiterea sub orice formă şi prin orice mijloace sunt interzise fără autorizarea scrisă a Institutului Naţional de Statistică.
Utilizarea conţinutului acestui website, cu titlu explicativ, în articole, studii, cărţi este autorizată numai cu indicarea clară şi precisă a sursei.