|
|
|
INO101G - Ponderea intreprinderilor inovatoare si non-inovatoare, care apartin unui grup de intreprinderi, in total intreprinderi, pe activitati si clase de marime |
Definitie |
Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, s-a modificat metodologia in conformitate cu noua editie a manualului OSLO 2018. Intreprinderile inovatoare sunt intreprinderile cu inovatii de produse, cu inovatii de procese de afaceri, cu inovatii nefinalizate si/sau abandonate si cu activitate de cercetare-dezvoltare. Inovatia de procese de afaceri cuprinde, atat inovatia de procese, cat si inovatiile organizationale si de marketing din vechea metodologie.
Inovatia reprezinta introducerea in procesul muncii a unui produs (bun sau serviciu) nou sau semnificativ imbunatatit sau un proces (procedeu) nou sau semnificativ imbunatatit, o metoda noua de organizare sau o metoda noua de marketing. Inovatia este bazata pe rezultatele unor tehnologii noi, a unor dezvoltari tehnologice, a noi combinatii ale tehnologiei existente sau utilizarea altor cunostinte obtinute de intreprindere. Inovatia trebuie sa fie noua pentru intreprindere, dar nu este necesar sa fie noua pentru sectorul de activitate sau pentru piata. Nu are importanta daca inovatia a aparut initial in intreprinderea respondenta sau in alte intreprinderi. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, definitia inovatiei este urmatoarea: O inovatie este un produs sau proces nou sau imbunatatit (sau o combinatie a acestora) care difera semnificativ de produsele sau procesele anterioare ale unitatii si care a fost pusa la dispozitia potentialilor utilizatori sub forma de produs, sau utilizata de catre unitate, sub forma de proces.
Activitatile inovatoare includ toate tipurile de activitati de cercetare-dezvoltare, achizitia de utilaj, echipament, cladiri, programe de calculator (software), lucrari de inginerie si de dezvoltare, proiectare, formare profesionala si marketing, atunci cand sunt intreprinse in special pentru dezvoltarea si/sau implementarea unor inovatii de produs sau de proces. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, activitatile iovatoare includ toate activitatile de cercetare-dezvoltare, financiare si comerciale intreprinse de o firma, care sunt destinate sa conduca la o inovatie pentru intreprindere.
Intreprinderi inovatoare sunt intreprinderile care au lansat produse (bunuri sau servicii) noi sau semnificativ imbunatatite pe piata sau au introdus procese noi sau semnificativ imbunatatite sau noi metode de organizare sau de marketing. Termenul acopera toate tipurile de inovatori, inovatori de produs, de proces, de metode de organizare sau de metode de marketing, precum si intreprinderile cu inovatii nefinalizate sau abandonate si se refera la intreprinderile active. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, intreprinderi inovatoare sunt intreprinderile care au lansat produse (bunuri sau servicii) sau procese de afaceri noi sau semnificativ imbunatatite pe piata. Termenul acopera ambele tipuri de inovari: inovarea de produs si inovarea de procese de afaceri, precum si intreprinderile cu activitati de cercetare-dezvoltare, sau cu inovatii nefinalizate sau abandonate si se refera la intreprinderile active.
Intreprinderile non-inovatoare sunt intreprinderile care nu au avut activitate inovatoare in perioada analizata. Aceste intreprinderi au raspuns la un set limitat de intrebari din chestionarul cercetarii statistice, cu privire la absenta activitatii inovatoare. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018 intreprinderile non-inovatoare au raspuns la intregul chestionar. Inovatia de produs inseamna introducerea pe piata a unui bun sau serviciu nou sau semnificativ imbunatatit, in ceea ce priveste caracteristicile sale, utilizarea prietenoasa, componente sau subsisteme. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, o inovatie de produs este un bun sau un serviciu nou sau imbunatatit, care difera semnificativ de bunurile sau serviciile anterioare ale firmei si care a fost introdus pe piata.
Inovatia de proces corespunde implementarii unui proces de productie, unei metode de distributie sau unei activitati suport, noi sau semnificativ imbunatatite. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, inovatia de proces se va numi inovatie a procesului de afaceri. O inovatie a procesului de afaceri este un proces de afaceri nou sau imbunatatit pentru una sau mai multe functii de afaceri, care difera semnificativ de procesele de afaceri anterioare ale firmei si care a fost folosita in cadrul firmei.
Toate functiile de afaceri pot face obiectul activitatii de inovare. Termenul proces de afaceri include functia principala de afaceri de a produce bunuri si servicii si de a sustine functii precum distributie si logistica, marketing, vanzari si servicii post-vanzare; servicii de tehnologie a informatiei si comunicatiilor (TIC) catre firma, functii administrative si de management, inginerie si servicii tehnice aferente firmei, precum si dezvoltarea proceselor de produse si afaceri. Procesele de afaceri pot fi considerate servicii pentru care firma in sine este clientul. Procesele de afaceri pot fi livrate in-house sau achizitionate din surse externe.
Inovatia de organizare reprezinta o metoda noua de organizare in practicile de afaceri ale intreprinderii (inclusiv in gestionarea cunostintelor), in organizarea locului de munca sau in relatiile externe, care nu a mai fost utilizata inainte de intreprindere. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, acest indicator nu se mai foloseste, elementele sale componente fiind incluse in definitia inovatia procesului de afaceri.
Inovatia de marketing reprezinta implementarea unui nou concept sau strategie de marketing care difera semnificativ de metodele de marketing existente in intreprindere si care nu a mai fost utilizat/utilizata inainte. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, acest indicator nu se mai foloseste, elementele sale componente fiind incluse in definitia inovatia procesului de afaceri.
Inovatia de produs si/sau de proces poate fi insotita de inovatie de organizare si/sau de marketing. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, acest indicator nu se mai foloseste.
Intreprinderi cu inovatii nefinalizate sau abandonate sunt intreprinderile care au avut activitati inovatoare nefinalizate sau abandonate pentru introducerea sau dezvoltarea produselor noi sau semnificativ imbunatatite (bunuri sau servicii) sau pentru implementarea proceselor sau procedeelor noi sau semnificativ imbunatatite. |
Periodicitate |
Anuala |
Surse de date |
Cercetarea statistica privind activitatea de inovare in mediul de afaceri detalii |
Metodologie |
Un grup este format din doua sau mai multe intreprinderi legal constituite, aflate in proprietate comuna. Fiecare intreprindere din grup poate servi diferite piete, cum este cazul filialelor nationale sau regionale sau serveste diferite piete de produse. Capul grupului este de asemenea, parte a unui grup de intreprinderi.
Cercetare statistica realizata conform cercetarii statistice comunitare privind inovarea - Community Innovation Survey (CIS), care colecteaza informatii despre inovatiile si activitatile inovatoare din intreprindere, pentru o perioada de trei ani, in conformitate cu prevederile cuprinse in ghidul pentru colectarea si interpretarea datelor referitoare la inovare - Manualul Oslo.
Pentru perioadele 2002-2004 si 2004-2006, in numarul intreprinderilor inovatoare sunt cuprinse intreprinderile cu inovatii de produse, inovatii de procese si inovatii nefinalizate si/sau abandonate iar sfera de cuprindere este reprezentata de intreprinderile cu peste 9 salariati din: industrie (diviziunile CAEN Rev.1: 10-14, 15-37, 40-41) si servicii (51, 60-64, 65-67, 72,73,741 si 742).
Pentru perioadele 2006-2008 si 2008-2010, in numarul intreprinderilor inovatoare sunt cuprinse intreprinderile cu inovatii de produse, inovatii de procese, inovatii nefinalizate si/sau abandonate, inovatii de organizare si/sau inovatii de marketing iar sfera de cuprindere este reprezentata de intreprinderile cu peste 9 salariati din: industrie (diviziunile CAEN Rev.2: 05-09, 10-33, 35, 36-39) si servicii (diviziunile CAEN Rev. 2: 46, 49-53, 58, 61, 62, 63, 64-66, 71).
Pentru perioadele 2010-2012, 2012-2014 si 2014-2016, sfera de cuprindere este mai cuprinzatoare, respectiv intreprinderile cu peste 9 salariati din: industrie (diviziunile CAEN Rev.2: 05-09, 10-33, 35, 36-39) si servicii (diviziunile CAEN Rev. 2: 46, 49-53, 58-63, 64-66, 71, 72 si 73).
Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, s-a modificat metodologia in conformitate cu noua editie a manualului OSLO 2018. Pentru aceasta perioada, in numarul intreprinderilor inovatoare sunt cuprinse intreprinderile cu inovatii de produse, cu inovatii de procese de afaceri, cu inovatii nefinalizate si/sau abandonate si activitatile de cercetare-dezvoltare. In categoria inovatiilor de procese de afaceri sunt incluse inovatiile de procese, organizationale si de marketing din editia anterioaraa manualului Oslo. Sfera de cuprindere include intreprinderile cu peste 9 salariati din: industrie (diviziunile CAEN Rev.2: 05-09, 10-33, 35, 36-39) si servicii (diviziunile CAEN Rev. 2: 46, 49-53, 58-63, 64-66, 71, 72 si 73).
Raport de metadate si calitate
|
Ultima actualizare |
21-10-2022 |
Observatii |
Cercetarea statistica privind inovarea se realizeaza din 2 in 2 ani.
Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, notiunea de intreprinderi inovatoare cuprinde: inovatii de produs, procese de afaceri, nefinalizate, abandonate si activitatea de cercetare-dezvoltare. Inovarea organizationala si de marketing a fost inclusa in notiunea de inovare a proceselor de afaceri. |
Persoana responsabila |
Ghilencea Liviu, tel.0213181854, Liviu.Ghilencea@insse.ro |
|
|
|