Institutul National de Statistica din Romania - Romanian National Institute of Statistics
INSTITUTUL NAŢIONAL DE STATISTICĂ

Bd. Libertătii 16, Bucureşti Sector 5, ROMÂNIA
Fax: +4021 312 4875 / 318 1851 / 318 1873 romstat@insse.ro
Diseminare: Tel. 318 1871 / 317 7770; Fax: 318 1874; datestat@insse.ro
Biroul de presa: Tel / Fax: 318 1869 biroupresa@insse.ro


Romana | English  

Aveti deja un cont?
Email
Parola

TEMPO INS - Utile
Interogare TEMPO INS
Cautare TEMPO INS
Administrare Matrici
Update toate matricile EN
Update toate matricile RO
Update TEMPO Pas 1 si 2
Rulare scripturi sortare
TEMPO - HOME >>> CERCETARE, DEZVOLTARE, INOVARE Comunicate de presa >>> INO102A - Selectie criterii
INO102A - Intreprinderile inovatoare, pe tipuri de inovatori, activitati, clase de marime, pe macroregiuni si regiuni de dezvoltare: Selectati criteriile de interogare
Tipuri de inovatori Macroregiuni si regiuni de dezvoltare Clase de marime si activitati economice Perioade UM: Numar

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot
Important!
· Va rugam tineti apasata tasta Shift sau Ctrl cand faceti click pe elemente pentru a obtine o selectie multipla.
· Puteti folosi cele trei butoane de sub fiecare dimensiune pentru a va usura vizibilitatea si selectarea: Expandare, Restrangere si Selecteaza Tot.
· Unitatile de masura sunt implicit selectate toate pentru a preveni rezultate goale atunci cand se combina cereri incompatibile (spre exemplu, s-ar putea selecta productia de porumb in litri; sau o valoare in ROL dupa denominarea din 2005, etc.). Sunteti liber sa modificati acea selectie. Va multumim!
INO102A - Intreprinderile inovatoare, pe tipuri de inovatori, activitati, clase de marime, pe macroregiuni si regiuni de dezvoltare 
Definitie Pana la valul de ancheta 2016-2018, indicatorul s-a numit ''Intreprinderi cu inovatie de produs si/sau proces'' si cuprindea numai intreprinderile cu inovatii de produs si/sau proces din vechea metodologie. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, s-a modificat metodologia in conformitate cu noua editie a manualului OSLO 2018. Pentru aceasta perioada, in numarul intreprinderilor inovatoare sunt cuprinse intreprinderile cu inovatii de produse, cu inovatii de procese de afaceri, cu inovatii nefinalizate si/sau abandonate si activitatile de cercetare-dezvoltare. in categoria inovatiilor de procese de afaceri sunt incluse inovatiile de procese, organizationale si de marketing din editia anterioara a manualului Oslo.
Intreprinderile cu inovatie de produs si/sau proces sunt intreprinderile care au lansat produse (bunuri sau servicii) noi sau semnificativ imbunatatite sau care au implementat procese noi sau semnificativ imbunatatite. Inovatiile se bazeaza pe rezultatele dezvoltarilor tehnologice, a noilor combinatii ale tehnologiilor existente sau utilizarea altor cunostinte cerute de intreprindere. Termenul acopera inovatorii de produs, de proces, precum si intreprinderile cu inovari nefinalizate sau abandonate si se refera la intreprinderile active. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, acest indicator nu se mai foloseste.
Inovatia de produs inseamna introducerea pe piata a unui bun sau serviciu nou sau semnificativ imbunatatit, in ceea ce priveste caracteristicile sale, utilizarea prietenoasa, componente sau subsisteme. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, o inovatie de produs este un bun sau un serviciu nou sau imbunatatit, care difera semnificativ de bunurile sau serviciile anterioare ale firmei si care a fost introdus pe piata.
Inovatia de proces corespunde implementarii unui proces de productie, unei metode de distributie sau unei activitati suport, noi sau semnificativ imbunatatite. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, inovatia de proces se va numi inovatie a procesului de afaceri. O inovatie a procesului de afaceri este un proces de afaceri nou sau imbunatatit pentru una sau mai multe functii de afaceri, care difera semnificativ de procesele de afaceri anterioare ale firmei si care a fost folosita in cadrul firmei.
Inovatia nefinalizata sau abandonata reprezinta activitatea inovatoare realizata de intreprindere, pentru introducerea sau dezvoltarea produselor noi sau semnificativ imbunatatite (bunuri sau servicii) sau pentru implementarea proceselor sau procedeelor noi sau semnificativ imbunatatite, care nu a fost finalizata sau care a fost abandonata.
Intreprinderi inovatoare sunt intreprinderile care au lansat produse (bunuri sau servicii) noi sau semnificativ imbunatatite pe piata sau au introdus procese noi sau semnificativ imbunatatite sau noi metode de organizare sau de marketing. Termenul acopera toate tipurile de inovatori, inovatori de produs, de proces, de metode de organizare sau de metode de marketing, precum si intreprinderile cu inovatii nefinalizate sau abandonate si se refera la intreprinderile active. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, intreprinderi inovatoare sunt intreprinderile care au lansat produse (bunuri sau servicii) sau procese de afaceri noi sau semnificativ imbunatatite pe piata. Termenul acopera ambele tipuri de inovari, inovarea de produs si inovarea de procese de afaceri, precum si intreprinderile cu activitati de cercetare-dezvoltare, sau inovatii nefinalizate sau abandonate si se refera la intreprinderile active.
Activitatile inovatoare intreprinse in special pentru dezvoltarea si/sau implementarea unor inovatii de produs sau de proces includ achizitia de utilaj, echipament, aparatura, cladiri, programe de calculator (software), licente, lucrari de inginerie si de dezvoltare, activitati de proiectare (design), formare profesionala si de introducere pe piata a inovatiilor. De asemenea, se includ toate tipurile de activitati de cercetare-dezvoltare. Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, activitatile inovatoare includ toate activitatile de cercetare-dezvoltare, financiare si comerciale intreprinse de o firma, care sunt destinate sa conduca la o inovatie pentru intreprindere.

 
Periodicitate Anuala 
Surse de date Cercetarea statistica privind activitatea de inovare in mediul de afaceri detalii 
Metodologie Pana la valul de ancheta 2016-2018, indicatorul s-a numit ''Intreprinderi cu inovatie de produs si/sau proces ...." si cuprindea numai intreprinderile cu inovatii de produs si/sau proces, din vechea metodologie.
Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, s-a modificat metodologia in conformitate cu noua editie a manualului OSLO 2018. Pentru aceasta perioada, in numarul intreprinderilor inovatoare sunt cuprinse intreprinderile cu inovatii de produse, cu inovatii de procese de afaceri, cu inovatii nefinalizate si/sau abandonate si activitatile de cercetare-dezvoltare. In categoria inovatiilor de procese de afaceri sunt incluse inovatiile de procese, organizationale si de marketing din editia anterioaraa manualului Oslo. Sfera de cuprindere include intreprinderile cu peste 9 salariati din: industrie (diviziunile CAEN Rev.2: 05-09, 10-33, 35, 36-39) si servicii (diviziunile CAEN Rev. 2: 46, 49-53, 58-63, 64-66, 71, 72 si 73).
Cercetarea statistica este realizata conform cercetarii statistice comunitare privind inovarea - Community Innovation Survey (CIS), care colecteaza informatii despre inovatiile si activitatile inovatoare din intreprindere, pentru o perioada de trei ani, in conformitate cu prevederile cuprinse in ghidul pentru colectarea si interpretarea datelor referitoare la inovare - Manualul Oslo.
Pentru perioadele 2000-2002, 2002-2004, 2004-2006 in numarul intreprinderilor inovatoare sunt cuprinse intreprinderile cu inovatii de produse, inovatii de procese si inovatii nefinalizate si/sau abandonate iar sfera de cuprindere este reprezentata de intreprinderile cu peste 9 salariati din: industrie (diviziunile CAEN Rev.1: 10-14, 15-37, 40-41) si servicii (51, 60-64, 65-67, 72,73,741 si 742).
Pentru perioadele 2006-2008 si 2008-2010, in numarul intreprinderilor inovatoare sunt cuprinse intreprinderile cu inovatii de produse, inovatii de procese, inovatii nefinalizate si/sau abandonate, inovatii de organizare si/sau inovatii de marketing iar sfera de cuprindere este reprezentata de intreprinderile cu peste 9 salariati din: industrie (diviziunile CAEN Rev.2: 05-09, 10-33, 35, 36-39) si servicii (diviziunile CAEN Rev. 2: 46, 49-53, 58, 61, 62, 63, 64-66, 71).
Pentru perioadele 2010-2012, 2012-2014 si 2014-2016, sfera de cuprindere este mai cuprinzatoare, respectiv intreprinderile cu peste 9 salariati din: industrie (diviziunile CAEN Rev.2: 05-09, 10-33, 35, 36-39) si servicii (diviziunile CAEN Rev. 2: 46, 49-53, 58-63, 64-66, 71, 72 si 73).

 
Ultima actualizare 27-10-2022 
Observatii Pana la valul de ancheta 2016-2018, indicatorul s-a numit ''Intreprinderi cu inovatie de produs si/sau proces ....'' si cuprindea numai intreprinderile cu inovatii de produs si/sau proces, din vechea metodologie.
Cercetarea statistica privind inovarea se realizeaza din 2 in 2 ani.
Datele sunt disponibile pentru perioadele 2000-2002, 2002-2004, 2004-2006, 2006-2008, 2008-2010, 2010-2012, 2012-2014, 2014-2016,2016-2018,2018-2020.
Incepand cu valul de ancheta 2016-2018, inovatia de proces se va numi inovatie de procese de afaceri si va include inovatia de proces, organizationala si de marketing, din valurile anterioare de ancheta.
 
Persoana responsabila Nunu Carmen, carmen.nunu@insse.ro, tel. 0213181854 

Proiect finanţat de Uniunea Europeană
Proiect finanţat de Uniunea Europeană
© 1998-2017 Institutul Naţional de Statistică 
Reproducerea conţinutului acestui website, integral sau parţial, în formă originală sau modificată, precum şi stocarea într-un sistem de regăsire sau transmiterea sub orice formă şi prin orice mijloace sunt interzise fără autorizarea scrisă a Institutului Naţional de Statistică.
Utilizarea conţinutului acestui website, cu titlu explicativ, în articole, studii, cărţi este autorizată numai cu indicarea clară şi precisă a sursei.