Institutul National de Statistica din Romania - Romanian National Institute of Statistics
INSTITUTUL NAŢIONAL DE STATISTICĂ

Bd. Libertătii 16, Bucureşti Sector 5, ROMÂNIA
Fax: +4021 312 4875 / 318 1851 / 318 1873 romstat@insse.ro
Diseminare: Tel. 318 1871 / 317 7770; Fax: 318 1874; datestat@insse.ro
Biroul de presa: Tel / Fax: 318 1869 biroupresa@insse.ro


Romana | English  

Aveti deja un cont?
Email
Parola

TEMPO INS - Utile
Interogare TEMPO INS
Cautare TEMPO INS
Administrare Matrici
Update toate matricile EN
Update toate matricile RO
Update TEMPO Pas 1 si 2
Rulare scripturi sortare
TEMPO - HOME >>> FORTA DE MUNCA Forta de munca si castiguri salariale-Comunicate de presa ; Ocuparea si somajul-Comunicate de presa >>> LMV101B - Selectie criterii
LMV101B - Rata locurilor de munca vacante pe macroregiuni, regiuni de dezvoltare si activitati ale economiei nationale (sectiuni) CAEN Rev.2: Selectati criteriile de interogare
Macroregiuni si regiuni de dezvoltare CAEN Rev.2 (activitati ale economiei nationale) Perioade UM: Procente

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot

Expandeaza  Restrangere  Selecteaza Tot
Important!
· Va rugam tineti apasata tasta Shift sau Ctrl cand faceti click pe elemente pentru a obtine o selectie multipla.
· Puteti folosi cele trei butoane de sub fiecare dimensiune pentru a va usura vizibilitatea si selectarea: Expandare, Restrangere si Selecteaza Tot.
· Unitatile de masura sunt implicit selectate toate pentru a preveni rezultate goale atunci cand se combina cereri incompatibile (spre exemplu, s-ar putea selecta productia de porumb in litri; sau o valoare in ROL dupa denominarea din 2005, etc.). Sunteti liber sa modificati acea selectie. Va multumim!
LMV101B - Rata locurilor de munca vacante pe macroregiuni, regiuni de dezvoltare si activitati ale economiei nationale (sectiuni) CAEN Rev.2 
Definitie Rata locurilor de munca vacante reprezinta raportul dintre numarul locurilor de munca vacante si numarul total al locurilor de munca (ocupate si vacante, exclusiv cele blocate sau destinate numai promovarii in interiorul intreprinderii sau institutiei), exprimat procentual.
Rata anuala a locurilor de munca vacante reprezinta raportul dintre numarul mediu anual al locurilor de munca vacante si numarul mediu anual al locurilor de munca (ocupate si vacante, exclusiv cele blocate sau destinate numai promovarii in interiorul intreprinderii sau institutiei), exprimat procentual.
Numarul locurilor de munca vacante include numarul posturilor platite, nou create, neocupate, sau care vor deveni vacante, pentru care:
1.Perioada 2005-2008:
i. angajatorul intreprinde actiuni concrete spre a gasi un candidat potrivit pentru ocuparea postului respectiv (exemple de actiuni concrete intreprise de angajator: anuntarea existentei locului vacant prin serviciile de ocupare a fortei de munca, publicitate prin ziare, media, Internet, contactare directa a posibililor candidati etc.);
ii. angajatorul doreste sa il ocupe imediat sau in viitorul apropiat (maxim 3 luni dupa luna de referinta).
2.Incepand cu anul 2009:
i. angajatorul intreprinde actiuni concrete spre a gasi un candidat potrivit pentru ocuparea postului respectiv (exemple de actiuni concrete intreprinse de angajator: anuntarea existentei locului vacant prin servciile de ocupare a fortei de munca, publicitate prin ziare, media, internet, contactare directa a posibililor candidati etc);
ii. angajatorul doreste ocuparea imediata sau intr-o perioada specifica de timp stabilita de angajator. Perioada specifica de timp se refera la perioada maxima necesara ocuparii locului de munca vacant.
Sunt considerate locuri de munca vacante, posturile destinate persoanelor din afara intreprinderii (dar pe care pot concura si persoane din interiorul intreprinderii), indiferent daca sunt posturi pe durata determinata sau nedeterminata, in program de lucru normal sau partial.
Nu se considera vacante, posturile neocupate:
- destinate exclusiv promovarii persoanelor din interiorul intreprinderii sau institutiei;
- din unitatile administratiei publice, blocate printr-un act normativ.
Posturile ocupate de persoanele care absenteaza o anumita perioada de timp (concedii de maternitate, pentru ingrijirea copilului, concedii medicale, concedii fara plata, alte absente), se considera vacante, daca angajatorul doreste substituirea pe perioada determinata (temporara) si daca intreprinde actiuni de gasire a candidatilor.
Numarul mediu anual al locurilor de munca vacante se calculeaza ca medie aritmetica simpla din cele patru trimestre.
Numarul total al locurilor de munca (ocupate si vacante) include numarul posturilor ocupate si numarul locurilor de munca vacante.
Numarul de posturi ocupate se masoara prin efectivul salariatilor (exclusiv cei cu contract de munca/raport de serviciu suspendat) la sfarsitul lunii care cuprinde persoanele cu contract de munca/raport de serviciu cu intreprinderea sau unitatea locala, pe durata determinata sau nedeterminata (inclusiv lucratorii sezonieri, managerul sau administratorul) al caror contract de munca/raport de serviciu nu a fost suspendat, fiind valabil in ultima zi a lunii de mijloc a trimestrului. Salariatii aflati in munca la domiciliu/telemunca se inregistreaza intocmai ca si salariatii care isi desfasoara activitatea la locul de munca obisnuit. Lucratorii sezonieri se includ in categoria "salariati" daca au contract de munca cu unitatea raportoare. Sunt incluse persoanele care au lucrat si au fost remunerate, indiferent de tipul muncii executate si numarul orelor lucrate (program complet sau partial), regasindu-se pe statul de plata al angajatorului in ultima zi a lunii de mijloc a trimestrului.
Nu se cuprind: salariatii al caror contract de munca/raport de serviciu a fost suspendat in ultima zi a lunii de mijloc a trimestrului, fiind intr-una din situatiile mentionate de prevederile legale in vigoare (ex.: concediu de maternitate, concediu pentru incapacitate temporara de munca, exercitarea unei functii in cadrul unei autoritati executive, legislative ori judecatoresti, pe toata durata mandatului, s.a.); salariatii detasati la lucru in strainatate si/sau cei care cumuleaza mai multe functii si nu au functia de baza la unitatea raportoare; patronii care isi desfasoara activitatea in propria unitate si pentru care sursa de venit o constituie numai dividendele si profitul unitatii; lucratorii familiali care isi exercita activitatea intr-o unitate economica apartinand familiei sau unei rude, pe care o ajuta si pentru care nu primesc remuneratie sub forma de salariu; plata se realizeaza in natura (hrana, haine, locuinta) sau ocazional, cu titlu exceptional si in bani, fara a figura pe statul de salarii; membrii consiliilor judetene si locale; zilierii care desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional, potrivit prevederilor legale in vigoare.
Pentru a evita dubla/multipla inregistrare se respecta definitia din Codul fiscal (cu modificarile si completarile ulterioare) referitoare la activitatea dependenta la functia de baza, respectiv ''orice activitate desfasurata in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, declarata angajatorului ca functie de baza de catre angajat; in cazul in care activitatea se desfasoara pentru mai multi angajatori, angajatul este obligat sa declare fiecaruia locul unde exercita functia pe care o considera de baza''.
Numarul mediu anual al posturilor ocupate se calculeaza ca medie aritmetica simpla din cele patru trimestre. 
Periodicitate Anuala
Trimestriala 
Surse de date Ancheta locurilor de munca vacante detalii 
Metodologie Datele privind rata locurilor de munca vacante sunt obtinute prin Ancheta locurilor de munca vacante, cercetare statistica selectiva trimestriala, avand ca perioada de referinta luna de mijloc a trimestrului. Cercetarea statistica se realizeaza pe acelasi esantion utilizat pentru producerea statisticilor lunare privind castigul salarial si efectivul de salariati (conform precizarilor de la matricea FOM105E).
Incepand cu trimestrul I 2024 esantionul cuprinde circa 23300 unitati economico-sociale.
Sunt cercetate exhaustiv unitatile economice cu 50 de salariati si peste si unitatile din sectorul bugetar (administratie publica, invatamant, sanatate si asistenta sociala).
Informatiile referitoare la ''sectorul bugetar'' trebuie utilizate cu atentie, deoarece datele se refera la statisticile din activitatile economice, conform CAEN Rev.2, de administratie publica, invatamant si sanatate si asistenta sociala (inclusiv sector privat pentru invatamant - cca.3,2%, respectiv sanatate si asistenta sociala - cca. 11,7%).
Sunt excluse din cercetare fortele armate si personalul asimilat (Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Roman de Informatii etc.).
Aceste statistici nu tin cont de forma de finantare, scopul lor fiind cel de furnizare de informatii pe activitati economice conform CAEN Rev.2.
Informatiile corespunzatoare formei de finantare sunt gestionate de Ministerul Finantelor Publice, in conformitate cu prevederile OUG nr. 48/2005, cu completarile si modificarile ulterioare.
In contextul situatiei cauzate de pandemia COVID-19, datele statistice infra-anuale, pot prezenta un grad de fiabilitate, acuratete, completitudine si comparabilitate mai redus, ca rezultat al dificultatilor aparute in urma aplicarii masurilor economico-sociale determinate de instituirea starii de urgenta/alerta pe intreg teritoriul Romaniei. Aceste dificultati au fost determinate, in principal, de accesul dificil la documentele financiar-contabile, cauzat de inchiderea de cele mai multe ori subita a anumitor unitati economico-sociale, de nefinalizarea la timp a acestor documente, de relaxarea termenelor legale de depunere a documentelor fiscale la institutiile cu atributii in domeniu, de suspendarea temporara a activitatii unui numar semnificativ de unitati economico-sociale sau chiar de incetarea activitatii unora dintre acestea.
In mod exceptional s-au inclus salariatii al caror contract de munca/raport de serviciu a fost suspendat din initiativa angajatorului in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare (somaj tehnic, concedii fara plata), respectiv in cazul salariatilor care beneficiaza de zile libere pentru supravegherea copiilor, in conformitate cu prevederile legale.
Necesitatea cuprinderii acestor categorii de salariati a rezultat din:
- caracterul exceptional al absentei lor de la locul de munca (suspendarea contractului de munca/raportului lor de serviciu, pe o perioada determinata de timp);
- faptul ca angajatorul i-a platit pentru perioada de referinta (chiar daca sumele au fost subventionate partial sau in totalitate de autoritatile statului);
- prevederile legale, care interzic disponibilizarea acestor salariati in conditiile in care unitatea a beneficiat de subventii pentru somajul tehnic din partea autoritatilor statului;
- imposibilitatea vacantarii posturilor ocupate de salariatii mentionati, deoarece angajatorul nu a avut posibilitatea de a declara vacante aceste locuri de munca sau de a initia demersurile necesare in vederea angajarii altor salariati.
Datele pentru perioda 2005-2007 au fost colectate conform Clasificarii Activitatilor din Economia Nationala (CAEN Rev.1).
Datele anului 2008 au fost estimate conform noii Clasificari a Activitatilor din Economia Nationala (CAEN Rev.2), armonizata cu clasificarea europeana in domeniu (NACE Rev.2). Metoda de estimare aplicata se bazeaza pe matricea de conversie a activitatilor economice definite conform CAEN Rev.1, in activitatile economice definite conform CAEN Rev.2. La baza construirii matricei de conversie au stat datele colectate conform ambelor versiuni de CAEN, prin cercetarea statistica trimestriala asupra locurilor de munca vacante, in cursul anului 2008.
Incepand cu anul 2009 datele sunt colectate conform noii Clasificari a Activitatilor din Economia Nationala (CAEN Rev.2).
De asemenea, datele sunt colectate si diseminate conform Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR - nivel grupa majora de ocupatii, exclusiv grupa majora 0 - fortele armate).
In profil teritorial, datele sunt disponibile pe total economie, macroregiuni si regiuni (nivel 0, 1 si 2 conform Nomenclatorului Unitatilor Teritoriale Statistice - NUTS).
In scopul imbunatatirii calitatii rezultatelor si a cresterii ratei totale de raspuns se aplica metode de estimare prin imputarea unitatilor fara date in cercetarea statistica si care au raportat date in sursele administrative ("Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (D112)" detinuta de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, respectiv "Registrul General de Evidenta a Salariatilor (REGES)" detinut de Inspectia Muncii). Rata de imputare este de circa 10%. Cauzele care intra in calculul ratei de imputare: refuz, unitati neidentificate, unitati necontactate, unitati temporar/definitiv fara activitate sau in insolventa la sfarsitul perioadei de referinta (care au raportat date in sursele administrative).
 
Ultima actualizare 21-08-2024 
Observatii Datele sunt disponibile incepand cu anul 2008. Pentru perioada 2005 - 2008 CAEN Rev.1 datele se regasesc in matricea LMV101A.
Pentru anul 2008, CAEN Rev.2 datele sunt estimate.
Intre datele trimestriale si cele medii anuale referitoare la numarul locurilor de munca vacante pot exista diferente cauzate de rotunjirea partii zecimale a mediilor anuale. Aceste diferente pot influenta si ratele medii anuale, in special in cazurile in care exista un numar redus de cazuri observate.
Incepand cu anul de referinta 2017, Eurostat nu mai solicita statelor membre UE transmiterea directa a datelor anuale, ci le disemineaza conform calculelor proprii pe baza datelor trimestriale nationale. In consecinta, pot exista unele diferente nesemnificative cauzate de rotunjirea partii zecimale a mediilor anuale, intre datele publicate la nivel national si cele publicate de Eurostat.
Incepand cu trimestrul II 2018, anumiti agenti economici care desfasoara activitati de fabricare a autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor si semiremorcilor (CAEN Rev.2 diviziune 29) au defalcat activitati secundare de servicii in tehnologia informatiei, inclusiv activitati de servicii informatice (CAEN Rev.2 diviziune 62-63). 
Continuare serie Aceasta matrice reprezinta o continuare a matricei LMV101A, cu date pana in Anul 2008.
Persoana responsabila Cotirta Alin; e-mail:alin.cotirta@insse.ro; int. 2281 

Proiect finanţat de Uniunea Europeană
Proiect finanţat de Uniunea Europeană
© 1998-2017 Institutul Naţional de Statistică 
Reproducerea conţinutului acestui website, integral sau parţial, în formă originală sau modificată, precum şi stocarea într-un sistem de regăsire sau transmiterea sub orice formă şi prin orice mijloace sunt interzise fără autorizarea scrisă a Institutului Naţional de Statistică.
Utilizarea conţinutului acestui website, cu titlu explicativ, în articole, studii, cărţi este autorizată numai cu indicarea clară şi precisă a sursei.